TUREN GÅR TIL… et blik på de internationale forbindelser
Efter en sommer hvor turen for mange af os måske gik ud over landegrænserne, er det nærliggende at tage et kig på fremtiden for de trafikale forbindelser, som gør dette muligt.
En ny Øresundsforbindelse er stadig på tegnebrættet
Ser man over Øresund kom Trafikverket i Sverige med en ny rapport om trafiksituationen i Øresundsregionen. Der har i flere år været drøftet muligheden for en af tre løsninger: en metrolinje mellem København og Malmø, en tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (HH-forbindelse) og seneste skud på stammen; Europasporet mellem Landskrona og København.
Konklusionen fra svensk side er, at der hverken er brug for metroudvidelse eller en ny motorvejstunnel i øjeblikket, hvilket begrundes i, at der inden for en overskuelig fremtid ikke er mangel på kapacitet på den nuværende Øresundsforbindelse. I stedet er anbefalingen at fokusere på at løse flaskehalse på land, hvis man ønsker at investere i at forbedre de trafikale tilbud. Det gælder især det svenske jernbanenet og Københavns Hovedbanegård, hvor der mangler kapacitet.
DI vurderer, at der skal laves flere undersøgelser, da det tager lang tid at undersøge, planlægge og opbygge en sådan infrastruktur, hvad end det skal være en bro eller tunnel. Men også at man må definere formålet nærmere for den trafik, man ønsker at prioritere, da forbindelserne hver især er svar på forskellige spørgsmål, fx om forbindelsen skal målrettes gods eller personer, eller om den skal understøtte pendling eller erhvervstrafik. Det er dog nærliggende at konkludere, at såfremt der bliver brug for en ny Øresundsforbindelse efter 2050, vil det være enten metro, HH-forbindelse eller Europasporet, som valget falder på.
Der er fuld fart over feltet for Femern forbindelsen
Femern forbindelsen har været længe undervejs, og tunnelen er vigtig både for Skandinavien og Centraleuropa. Derfor er det særdeles positivt at konstatere, at EU-kommissionen har tildelt Femern Bælt-forbindelsen knap 1,2 mia. kroner i støtte. Støttemidlerne viser, at der er bred enighed om forbindelsens store betydning for det transeuropæiske transportnet - EU’s strategisk vigtigste transportinfrastruktur.
EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). TEN-T har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer. Syv andre danske projekter opnåede også støtte fra EU. Projekterne spænder bredt inden for havne, luftfart, jernbane og digitale løsninger til vejområdet.
I juni indviede H.M. Kong Frederik X det første tunnelelement, der efter planen skal nedsænkes på den danske side senere på året. Før sommeren var DI’s udvalg for transport og infrastruktur på studietur til Femern projektet, hvor udvalgsmedlemmerne ved selvsyn kunne konstatere, at projektet for alvor er på vej mod realisering. Omfanget af byggepladsen og byggeriet er enormt i en dansk kontekst, hvorfor det var desto mere imponerende at se den struktur og ordentlighed, som tydeligvis prægede hele byggeområdet.
DI er aktuelt i front for Fehmarnbelt Business Council og har i det regi fokus på, at forbedringerne af infrastrukturen på den tyske side bliver klar til åbningen af forbindelsen i 2029. Konkret drejer det sig om en ny jernbaneforbindelse og en ny motorvej, samt en ny bro over Femernsund, og projekterne er nødvendige for at få den fulde effekt af forbindelsen og dermed også de mange investeringer på dansk side.