30.01.25 DI Transport Blog

Der blæser gode vinde på cykelstierne

Måske var det fordi solen en sjælden gang skinnede fra en skyfri himmel, at forårsfornemmelser ramte mine kollegaer i sidste uge. De syntes bestemt, at jeg skulle skrive mit nyhedsbrev om kærlighed, cykler og om at sende et stort smil til de andre i morgentrafikken. Jeg er helt med på, at det er et vigtigt budskab, men der er noget andet som ligger mig på sinde i dag.

Arbejdet med en kommende national cykelstrategi er i fuld gang, og Vejdirektoratet har – efter opfordring fra forskellige sider – igangsat en omfattende og involverende proces. Der er nedsat arbejdsgrupper med forskere, videnspersoner og repræsentanter fra de aktører, der har medansvar for fremtidens cykelvaner. Jeg deltager selvfølgelig også, både fordi vi i DI Transport har viden om cykelområdet, men også fordi indsatser på arbejdspladserne er afgørende for, om medarbejderne vælger cyklen i hverdagen.

I arbejdsgrupperne diskuterer vi udfordringer, visioner, mål og konkrete indsatser i en national cykelstrategi. Det er et stort arbejde, men der er optimisme og håb. Tænk, hvis vi kan skabe en national strategi, der sikrer, at Danmark bliver verdens bedste cykelland, og at mange flere danskere vælger cyklen om 5-10 år. Og tænk, hvis vi er mange aktører, som bakker op om strategien og tager medansvar for målene nås, fordi vi selv har været med til at formulere indsatserne.

Tværministerielt samarbejde 
Et af de initiativer som vi håber, vil være udkommet af en kommende national cykelstrategi er oprettelsen af et tværministerielt samarbejdsforum for cykelfremme. Formålet skal være at forankre arbejdet med at fremme cyklismen i flere relevante ministerier.

I dag er ansvaret for cykelområdet primært placeret hos Transportministeriet og samarbejdet til øvrige relevante ministerier er meget begrænset. Investeringer til at sikre f.eks. bedre cykelinfrastruktur forvaltes af transportministeriet samt kommunerne, mens den helt store samfundsmæssige besparelser tilfalder sundhedsområdet.

Det kan have stor betydning for den samlede indsats med at fremme brugen af cykler, hvis Skatteministeriet f.eks. tager initiativ til at gøre det nemmere for arbejdspladser at hjælpe medarbejderne op på cyklen gennem mere cykelvenlig skattelovgivning eller hvis Justitsministeren tager initiativ til en forøget indsats imod cykeltyveri.

Den involverende proces er ikke færdig endnu. Strategien skal også først ned på skrift og behandles politisk, før vi forhåbentlig til sommer kan hylde en ambitiøs national plan, der viser vejen for cykelområdet mange år frem. Jeg glæder mig!

Anbefalinger:

  • Cykelviden – hvis du ikke allerede kender det, så klik ind på cykelfremmekortet, som Syddanske universitet står bag. Det indeholder ret interessant viden om danskernes cykelvaner og holdninger. Se her: Cykelfremmekortet
Lise Bjørg Pedersen

Lise Bjørg Pedersen

Fagleder, Kollektiv transport & Cykling

  • Direkte +45 3377 4835
  • Mobil +45 2142 4732
  • E-mail libp@di.dk