30.01.25 DI Transport Blog

Grønne leveringer – ministeren er med på holdet

En kæphest er blevet en vinderhest! DI Transport har taget initiativ til at forbedre vilkårene for el-varebiler, og vores indsats har båret frugt.

Der er i dag betydelige udfordringer forbundet med at vælge el-varebiler. Batteriets mervægt betyder, at el-varebiler vejer mere end den dieseldrevne, hvilket medfører en række bureaukratiske og regulatoriske udfordringer. Branchen har derfor brug for en hestesko til den grønne omstilling og de kommende nul-emissionszoner.

Derfor er det glædeligt, at Transportministeren på DI Transports opfordring nu tager kampen op i EU for at sikre fair betingelser for el-varebiler. Det er et stort skridt i retning af en grønnere fremtid og mod at gøre det lige så attraktivt at vælge en el-varebil som en dieselvarebil.

Hvorfor er dette så vigtigt? Jo, der er omring 350.000 varebiler i Danmark, og den grønne omstilling af de køretøjer spiller en nøglerolle i at reducere CO2-udledninger og forbedre luftkvaliteten i vores byer. Men for at transportvirksomheder skal investere i el-varebiler, skal rammebetingelserne være konkurrencedygtige. Det er desværre ikke tilfældet i dag. El-varebiler på op til 4.250 kg bliver reguleret som lastbiler, hvilket betyder, at de bl.a. skal have hastighedsbegrænsere installeret og følge stramme køre- og hviletidsregler. Alt dette gør el-varebiler dyrere og mindre fleksible end dieselvarebiler.

Derfor har vi i DI Transport rettet henvendelse til Transportministeren med en klar opfordring: Fjern de unødvendige barrierer for el-varebiler og sidestil dem med dieselvarebiler. Ministeren har lyttet og vil nu arbejde for at ændre de EU-regler, der skaber udfordringerne.

Det er en stor sejr for os alle, der kæmper for en grønnere transportsektor.

Caroline Søndergaard Møller

Caroline Søndergaard Møller

Konsulent