Farven på Regeringen: Sort, grøn eller gul?
Regeringens prioriteter og udfordringer i den nye politiske sæson
Det er en yndet disciplin at drøfte farven på regeringen. Statsminister Mette Frederiksen sagde for år tilbage, at hun var ”rød” før hun var ”grøn," underforstået at velfærd gik forud for klima. Spørgsmålet er, hvilken farve regeringen er; lilla, blå eller rød? Og hvad prioriterer den højest?
Det er relevant at spørge om, når man står over for en ny politisk sæson, Folketinget er åbnet og åbningsdebatten overstået. Når man følger med i det første og samtidig smugkigger i lovkataloget (se det her https://www.trm.dk/nyheder/2023/transportministeriets-lovprogram-202324), må man konstatere, at det desværre ikke er mobilitet og transport, der prioriteres højest. Det er en skam, for ved at give transporten gode rammebetingelser og øget mobilitet kan man give virksomhederne og danskerne muligheder og bevægelsesfrihed.
Transport og mobilitet hænger sammen med klima, og i fredags landede regeringens klimaprogram, som skal finde de sidste ton CO2 for at nå det danske klimamål i 2025. Noget skal som bekendt hentes fra km-afgiften, men derudover har regeringen desværre også en øget dieselafgift og et fremskudt CO2-fortrængningskrav, samt en passagerafgift på luftfart på tegnebrættet.
Det er noget af en mundfuld for et erhverv, der allerede betaler for sin forurening. Det er vi selvfølgelig stærkt utilfredse med i DI. Bedre bliver det ikke af, at de ekstra skatter ikke ligefrem redder klodens klima. For de ændrer ikke på det faktum, at grøn luftfart kræver massive investeringer i grønt brændstof, markedet for grønne lastbiler er umodent, og derfor er priserne skyhøje – eller på, at der i skrivende stund kun er tre offentlige ladestandere til lastbiler i hele kongeriget.
Som et plaster på såret har regeringen afsat 100 mio. kr. om året fra 2024-2026 til grøn omstilling af den tunge transport i sit finanslovsforslag. Det er en god start – og givetvis en konsekvens af efterspørgslen efter en ny pulje – men det er langt fra tilstrækkeligt til at rulle markedet for grønne lastbiler i gang. Med passagerafgiften føres halvdelen af provenuet tilbage til branchen, resten skal gå til en ældrecheck. Hvordan det kan være rimeligt, at dem der pendler fra Aalborg til København for at gå på arbejde, skal betale til en ældrecheck, har jeg svært ved at forstå, de betaler jo masser i skat i forvejen!
I DI arbejder vi lige nu på højtryk for at få politikerne på bedre tanker. Vi presser på for, at de udsætter afgiften eller mindsker den – eller som minimum fører væsentligt flere penge tilbage til erhvervet til grønne lastbiler og ladestandere. På passagerafgiften arbejder vi på at få fjernet det usaglige kryds til ældrechecken.