Oversigt over det kommende lovprogram
Den første tirsdag i oktober var som sædvanlig en festdag på Christiansborg, da Folketinget officielt åbnede.
Ændring af lov om vejafgift (Feb I)
Som tidligere beskrevet skal vejafgiftsloven revideres. Det fremgår derfor af lovprogrammet, at lovforslaget revideres med henblik på at udvide den kilometerbaserede vejafgift til motorkøretøjer mellem 3,5 og 12 ton. Lovforslaget er en opfølgning på aftalen om kilometerbaseret vejafgift mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet fra marts 2023.
Ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje og for-skellige andre love på Transportministeriets område (Styrket beredskab på transportområdet m.v.) (Okt II)
Det fremgår af lovprogrammet, at ovenstående lovforslag fremsættes i Folketinget. Lovforslaget har til formål at etablere hjemmelsgrundlaget for et styrket beredskab på forskellige dele af transportområdet. Den del af lovforslaget som kan have relevans for os er lovforslagets del om et beredskab ved nedbrud af Digital Post. Konkret foreslås det, at transportministeren i tilfælde, hvor der ikke kan sendes post via offentlige digitale løsninger, f.eks. ved nedbrud af Digital Post, får hjemmel til at kunne udpege en postvirksomhed til at udbringe fysisk post for myndigheder mod kompensation.
Derudover foretages to mindre ændringer af postloven som giver mulighed for at benytte andre værktøjer end udbud og udpegning i forbindelse med postbefordringen til de mindre øsamfund, samt mulighed for at fravige reglerne om placering af brevkasser i landzonen i visse tilfælde.
For det tredje foreslås det, at transportministeren kan fravige regler i færdselsloven, vejloven og privatvejsloven hvis forsvarsministeren og ministeren for samfundssikkerhed og beredskab vurderer, at lovenes regler vil skade et væsentligt nationalt forsvarsformål eller et væsentligt civilt beredskabsformål.
Med Postloven, som ophævede befordringspligten, blev omdeling af post sendt i offentligt udbud. Derfor er det forventningen, at nærværende lovforslag ikke vil have den store implikation på transportbranchen som helhed, men i højere grad vil påvirke virksomheder, som har vundet udbud i relation til udlevering af post.
Ændring af færdselsloven (Skærpelse af sanktionerne for farlig kørsel og vanvidskørsel, lempelse af klippekortordningen for førere af udrykningskøretøjer og bemyndigelse til dispensation fra færdselsreglerne i forbindelse med gennemførelse af særtransporter) (Feb I)
Som en del af lovforslaget foreslås det at transportministeren gives hjemmel til at meddele tilladelse til, at en særtransport fraviger færdselsreglerne på en række områder. Disse fravigelser fra færdselsreglerne skal være konkret begrundet i vejens forløb og transportens længde, bredde, højde og godsets nærmere udformning.
Det er umiddelbart vores vurdering, at forslaget mest af alt har karakter af en justering af loven, og ikke en egentlig ændring, som vil gøre det lettere at få en særtransporttilladelse. Vi vil derfor bruge lejligheden til endnu engang at bringe vores policy forslag om tilladelsesfrie særtransporter i spil.