22.04.26 DI Transport Nyheder

100 elbusser mangler strøm fra Energinet: ”Det var slet ikke noget, vi tænkte kunne blive et problem”

Et dansk busselskab er presset, efter Energinet har stoppet for nye tilslutninger.

Artiklen er bragt i Altinget den 21. april 2026

Dansk Industri advarer om bred usikkerhed for grønne investeringer, mens Enhedslisten og Liberal Alliance kalder situationen et resultat af mange års politiske fejl. "Vi tager kritikken alvorligt," lyder det fra Energinet.

100 elbusser skal efter planen ud at rulle på de sjællandske veje til december, men Energinets pause for nye nettilslutninger har sat projektet i stå.

Det fortæller direktør i busselskabet Nobina, Bram Lauwers, der står uden svar på, om der overhovedet kommer strøm til de busser, der efter planen skal køre tusindvis af passagerer rundt i hovedstadsområdet.

”Vi bliver ramt af noget, vi slet ikke kan påvirke. Hvis vi når til november, hvor busserne skal stå klar, og mangler strømmen, så har vi et kæmpe problem,” siger direktør Bram Lauwers.

Problemerne kommer, efter Energinet midlertidigt har sat nye tilslutninger til elnettet på pause for at få overblik over en kraftigt voksende efterspørgsel på strøm, der har presset kapaciteten i elnettet og skabt en lang kø af projekter, som venter på at blive koblet til.

Kontrakten med Movia begynder i december 2026. Det er dér, de nye elbusser skal rulle ud på vejene og blandt andet køre på busruten 400S, der forbinder Ishøj og Lyngby station. 

"Det er en kæmpe katastrofe for den grønne omstilling," udtaler Leila Stockmarr (EL). 

”Men 100 busser er så stort, at det ikke bare kan erstattes, hvis vi ikke får strømmen. I værste fald skal vi finde dieselbusser, og det bliver megadårligt for passagererne og den grønne omstilling,” siger Bram Lauwers og fortsætter.

”Det var slet ikke noget, vi tænkte kunne blive et problem. At selve elnettet ikke kunne levere, var ikke en risiko, vi arbejdede med.”

Energinet: Vi skal blive bedre

På Christiansborg bliver sagen mødt med kritik. 

”Det er en kæmpe katastrofe for den grønne omstilling, men også for mobiliteten i vores samfund og for virksomheder, der har planlagt investeringer og ansættelser ud fra, at de kunne få grøn strøm,” siger Enhedslistens Leila Stockmarr. 

Det har ikke været muligt at få et interview med Energinet. I et skriftligt svar forholder direktør for systemansvar i Energinet, Kim Willerslev Jakobsen, sig dog til kritikken.

Han anerkender, at situationen skaber problemer for virksomheder og grønne projekter, men peger samtidig på et markant pres på elnettet.

”Vi tager kritikken alvorligt, og vi anerkender også, at vi selv kan og skal blive bedre. Men vi har oplevet en massiv efterspørgsel på elnet, som langt overstiger det, vi historisk har været vant til,” skriver Kim Willerslev Jakobsen.

Et stop, der rammer bredt

Det er ikke kun ét projekt, der er gået i stå.

Hos Dansk Industri beskriver man situationen som et bredt stop for grønne investeringer i transportsektoren. Et stop, der rammer både dem, der overvejer at investere, og dem, der allerede har gjort det.

”Lige nu kan du ikke få svar, hvis du vil investere i grøn omstilling baseret på el. Det gælder uanset, om det er elbusser, batteritog, ellastbiler eller landstrøm i havne. Ingen ved, om de kan få tilslutningen, og det skaber en meget stor usikkerhed,” siger branchedirektør for transport i Dansk Industri, Hakon Iversen.

Hakon Iversen nævner samtidig, at Lokaltog netop har måttet udskyde et udbud af ladeinfrastruktur til batteritog på Odsherredbanen, fordi de ikke kan få svar på, om der kan ske en tilkobling til elnettet. 

Han peger på, at transportsektoren i de senere år har bevæget sig i retning af elektrificering, og at virksomhederne i vidt omfang har indrettet sig efter den politiske kurs.

"Det er en meget, meget stor usikkerhed, og det er ret alvorligt," udtaler Hakon Iversen, Branchedirektør for DI Transport. 

Derfor rammer stoppet et følsomt sted.

”Lige nu er det jo sat på pause. Når man ikke kan få svar, så er det også bremset. Og det er jo problematisk, fordi transportsektoren faktisk har sagt ja til den grønne omstilling. Så er det også afgørende, at den kan lade sig gøre i praksis,” siger Hakon Iversen og fortsætter. 

”Der er nogen, der har taget de grønne valg og investeret, og nu ved de ikke, om det overhovedet kan fungere. Det er en meget, meget stor usikkerhed, og det er ret alvorligt.”

Det budskab kan Bram Lauwers fra Nobina nikke genkendende til.

”Det er en meget svær situation. For det er ikke noget, vi bare kan løse selv. Vi står midt imellem en kontrakt med det offentlige og en tilslutning, vi ikke selv har kontrol over,” siger han.

Ifølge Energinet opstår problemerne, fordi køen af ansøgninger om nyt elforbrug er vokset voldsomt på kort tid.

”På cirka to år har vi oplevet en otte-dobling i køen af nyt elforbrug, som nu er op mod 60 gigawatt. Til sammenligning er det maksimale danske elforbrug omkring 7 gigawatt. Det er en udvikling, ingen kunne have forudset,” skriver Kim Willerslev Jakobsen.

Stoppet for nye tilslutninger hos Energinet kommer samtidig med, at Statsrevisorerne netop har rettet skarp kritik mod både Energinet og Klima- og Energiministeriet for forsinkelser i udbygningen af elnettet. Ifølge kritikken er store dele af udbygningen forsinket, og myndighederne har reageret for sent på problemerne.

”En stor skandale”

Hos Liberal Alliance ser energi- og erhvervsordfører Steffen W. Frølund på situationen med alvorlige øjne, og kalder det et tegn på et system, der er kommet bagud.

”Det er en stor skandale, at vi i Danmark har en form for de facto energirationering kørende. Der findes jo ikke noget rigt land, der er energifattigt, og det er helt fundamentalt, at vi har adgang til strøm – også grøn strøm – hvis vi skal være produktive og velstående,” siger han.

Han peger på, at problemet har bygget sig op over tid.

”Det er en konsekvens af en perlerække af politiske beslutninger gennem årtier, hvor man har undervurderet behovet for udbygning af elnettet. Nu står vi med et system, der er presset, og hvor gode projekter – også grønne projekter – i praksis får nej til at komme i gang,” siger han og fortsætter.

”Det bliver for planøkonomisk, hvis vi skal sidde og vælge, hvem der er vigtigst. Problemet er, at vi overhovedet er kommet dertil.”

Det er en stor skandale, at vi i Danmark har en form for de facto energirationering kørende," udtaler Steffen W. Frølund (LA), Energi- og erhvervsordfører. 

Hos Enhedslisten kalder Leila Stockmarr situationen for en “kæmpe katastrofe”.

“Det handler ikke kun om at producere grøn strøm, men også om at få den transporteret og ud til dem, der skal bruge den. Den del har været undervurderet, og vi er nødt til at prioritere infrastrukturen på samme niveau som produktionen,” siger hun og fortsætter.

“Penge alene løser det ikke. Vi skal se på godkendelsesprocesser, kapacitet og flaskehalse i systemet, og samtidig finde løsninger for de projekter, der ikke kan tåle at blive stoppet – også om det kræver en form for nødplan og et opgør med de tiltag, vi allerede har lavet.”

I Energinet peger Kim Willerslev Jakobsen på, at udbygningen af elnettet tager lang tid, blandt andet på grund af myndighedsprocesser og planlægning.

Energinet oplyser, at pausen i nye tilslutninger varer tre måneder, hvor der arbejdes på at skabe overblik, fremrykke investeringer og rydde op i køen af projekter.

Kim Willerslev Jakobsen peger samtidig på et behov for politisk handling.

"I Energinet ser vi et behov for en politisk diskussion af, hvordan vi i Danmark skal tilslutte nye storforbrugere og om alle fortsat skal prioriteres lige og have samme vilkår," skriver han. 

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra fungerende klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard (M), grundet de verserende regeringsforhandlinger. 

 

Skrevet af:

Hakon Iversen, Oskar Hammer Sylvestersen

Relateret indhold