Gettyimages
14.06.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

DI: Prioriter virksomhedernes vækst i turismefremmen

Når der fremover skal gives penge til turismeprojekter fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, skal vækstmål og virksomhedernes behov have førsteprioritet. Det mener DI, der har stillet konkrete forslag til den nye erhvervsfremmestrategi.

Danmark skal have en ny erhvervsfremmestrategi, der sætter retningen for de milliarder, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal udmønte i de kommende år. Det gælder ikke mindst de over 50 mio. kr. der hvert år er øremærket til turismen.

Strategisk kobling til den nationale turismestrategi

Der er brug for at fastholde momentum i dansk turisme. Derfor mener DI, at pengene til dansk turisme frem mod 20230 skal bruges på at realisere vækstmålene i den nationale strategi for bæredygtig udvikling af dansk turisme.

Konkret foreslår DI, at:

  • Der skal sættes langsigtede ambitioner og mål med et 10-15-årigt sigte, i overensstemmelse med den nationale strategi for bæredygtig udvikling af dansk turisme.
  • Der skal være særligt vægt på, at indsatserne skaber konkrete resultater, der kan bidrage til målsætningen om vækst i overnatninger og turismeforbrug frem mod 2030.
  • Virksomhedernes behov og efterspørgsel skal vægtes tungere i vurdering af ansøgninger - og at ansøgninger skal bedømmes ud fra deres mulighed for at bevæge projekter fra udvikling til drift.
  • Der indføres en nedre grænse for ansøgninger på 5 millioner kroner, som kan stimulere større og bredere partnerskaber i projekterne. Det bør dog fortsat være muligt at tildele midler til mindre projekter, hvis bestyrelsen vurderer projektet strategisk betydning.
  • Midler til international markedsføring af både nye potentialer og eksisterende styrkepositioner i dansk turisme bør vægtes positivt.

Forsat støtte til national markedsføring

En ny erhvervsfremmestrategi skal derudover bidrage til at fastholde danskernes interesse for at holde ferie i Danmark.

Efter corona er den internationale konkurrence skærpet, og nabolandene har – ligesom Danmark – arbejdet på at fastholde den indenlandske turisme. Samtidig har mange danske turist- og kulturattraktioner skærpet deres strategiske fokus på det danske publikum.

DI foreslår derfor, at erhvervsfremmemidlerne i de kommende år fortsat skal prioriteres på en ekstraordinær national markedsføringsindsats, der på tværs af de danske destinationer skal styrke danskernes fornyede interesse for staycations.

Indsatsen skal bygge videre på erfaringerne fra ”Mere end bare Danmark”-kampagnen, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse ekstraordinært støttede til fordel for den danske indenlandsturisme.

Markedsføringskampagnen blev til i et samarbejde mellem bl.a. Danske Destinationer og VisitDenmark i 2020. Kampagnen blev videreført af VisitDenmark i 2021 og igen af Danske Destinationer i 2022. Ved endnu en videreførelse er det imidlertid afgørende, at finansieringen af indsatsen sker som et supplement til den internationale markedsføring, og ikke på dens bekostning.

DI har også leveret 16 forslag til hvordan erhvervsfremmestrategien kan styrke det brede danske erhvervslivs vilkår. Læs mere her

Henrik Langgaard Lystbæk
Skrevet af:

Henrik Langgaard Lystbæk

Relateret indhold