Danske lufthavne: flyruter er essentielle for Danmarks internationale succes
I dette debatindlæg bragt i fællesskab med DI Turisme & Oplevelser og landets tre største lufthavne, fokuseres der på vigtigheden af at etableringen af flyruter igen bliver en del af finansloven.
Dette debatindlæg bragt i Børsen i fællesksab af Jan Hessellund, CEO Billund Airport, Niels Kjær Hemmingsen, CEO Aalborg Airport, Peter Krogsgaard, CCO Copenhagen Airports A/S og Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme & Oplevelser.
Det er helt afgørende for Danmark at være forbundet til verden. Flyruter til og fra landet er essentielt for det samlede danske erhvervsliv, for tiltrækning af internationale turister og for placering af konferencer og events i Danmark. Flyruter åbner muligheder til udenlandske markeder, og det styrker grundlaget for tiltrækning af talenter, investeringer og virksomheder. Derfor skal etableringen af flyruter naturligvis tilbage på finansloven.
Selvom pandemiens restriktioner for mange allerede er glemt, så trækker coronatiden fortsat tydelige spor i Danmarks forbindelser til omverdenen. Med langvarige rejserestriktioner og et styrtdyk i internationale rejser måtte mange flyruter til og fra Danmark lukke ned.
Der er sket meget siden da, og både nye og genåbnede flyruter er startet op eller på vej både i Øst- og Vestdanmark. For eksempel er der alene i år åbnet nye ruter med SAS til New York fra både Aalborg og København. Der er også åbnet nye ruter til Wien, Nuuk og Bruxelles fra Billund og til Delhi, Nice og Tokyo fra København.
Udvidelsen af eksisterende og etableringen af nye flyruter og er blandt andet resultatet af et målrettet strategisk arbejde gennem ruteudviklingsprogrammerne under ’Global connected’. Siden 2019 har staten via finansloven bidraget med midler til at sikre Danmarks tilgængelighed. Dog var bevillingen til ruteudviklingen ikke at finde på dette års finanslov.
Det kan gå den ene gang, idet der fortsat er penge i programmerne grundet coronaens afbrydelse af ruteetableringerne. Men når der snart skal forhandles finanslov for 2024, skal flyruterne naturligvis tilbage blandt de 4000 sider, der fordeler statens investeringer og udgifter.
Vi er nemlig ikke tilbage, hvor vi var før pandemien, og den internationale konkurrence er mere intens end nogensinde før. Nye rejsemønstre sætter deres præg på luftfarten, og her er det afgørende, at vi hurtigt positionerer Danmark på landkortet. Det kræver, at vi fortsætter den samfundsmæssige investering på 5 mio. kr. om året til udvikling af nye flyruter. En investering der lynhurtigt kan forrentes.
Hvert fly, der lander i Danmark, medbringer nye turister, som bidrager med omsætning i detailhandlen, på restauranterne, hos attraktionerne og overnatningsstederne. Og for hver flyrute åbnes døre til nye markeder for erhvervslivet. Det styrker eksporten, og dermed også vores fælles statskasse.
Så kære regering og Folketing: Hvis I leder efter en billig og effektiv måde at styrke dansk turisme og erhvervsliv på, så er pengene til at videreføre Global Connected programmerne godt givet ud.