Hub for Innovation in Tourism vil styrke iværksætterne, der kan skabe innovation i turismen.

Hub for Innovation in Tourism
15.11.24 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

Fremtidens turisme starter her: Iværksættere får støtte hos Hub for Innovation in Tourism

Siden 2021 har Hub for Innovation in Tourism arbejdet for at styrke innovationskraften og iværksætteri i turismen. Heidi Kristina Dahl Larsen, sekretariatschef i Hub for Innovation in Tourism, har været med siden hubbens etablering. Siden da har +120 startups og +350 studerende deltaget i hubbens aktiviteter som acceleratorforløb, challenges og hackathons. På den måde støttes iværksættere i branchen i alle stadier fra de tidligste idéer til færdige løsninger, der kan imødekomme nye trends og efterspørgselsmønstre hos turister.

De fleste kender nok Løvens Hule, hvor iværksættere træder ind med deres ideer, produkter, millioner i salg og dristige investeringer. Men selvom Hub for Innovation in Tourism også arbejder med iværksættere, er det alligevel langt fra den dramatiske stemning i tv-programmet.

”Vi er ikke som løverne, der forkaster idéer, hvis de ikke genererer penge eller har kunder endnu. Vi er med fra starten, når det kun er en ny idé, og vi støtter iværksættere, der træder ind i turismen. Vi hjælper dem med indsigt i markedet, giver individuel sparring og mulighed for at skabe et netværk og sikre fodfæste i turismen,” fortæller Heidi Kristina Dahl Larsen, der er sekretariatschef i Hub for Innovation in Tourism.

Hub for Innovation in Tourism arbejder for at styrke iværksætteri og innovationskraft i dansk turisme og er et samarbejde mellem de nationale turismeudviklingsselskaber Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme. Hubben blev etableret, fordi tidligere projekter viste et behov for at styrke iværksætterøkosystemet, forklarer Heidi Kristina Dahl Larsen:

"Vi kunne se, at der var få turismeiværksættere - især sammenlignet med andre brancher. Og dem, der var, havde det virkelig svært. De manglede netværk, viden om markedet og adgang til de rette ressourcer."

Med rapporten ’Kortlægning og analyse af innovative turisme-startups i Danmark’ kom den endelige konklusion på, at der manglede en struktureret indsats, hvis ikke branchen skulle gå glip af muligheder for udvikling.

"Når vi ser på den globale scene, er det de store iværksættere, der påvirker turismebranchen. Herhjemme er Landfolk og Digitalguest gode eksempler på nogle af dem, der er med til at ændre branchen. Det er ikke de etablerede spillere, der driver forandringen," siger Heidi Kristina Dahl Larsen og understreger behovet for at styrke iværksætterne, der kan skabe innovation i turismen.

De manglede netværk, viden om markedet og adgang til de rette ressourcer. Heidi Kristina Dahl Larsen, sekretariatschef i Hub for Innovation in Tourism.

Heidi Kristina Dahl Larsen deltog til DI Turisme, Kultur & Oplevelsers årsdag 2024.

Foto: Hub for Innovation in Tourism

Accelationsprogrammer

Hubben bidrager til at styrke økosystemet for iværksættere i turismen og tilbyder bl.a. accelerationsforløb til startups og samarbejder med universiteter om challenges og hackathons.  

Da Heidi Kristina Dahl Larsen trådte ind i turismebranchen, var der en mærkbar mangel på innovation, og koblingen til startups og universiteterne var nærmest ikke eksisterende. Det har siden været omdrejningspunkt for Heidis arbejde:

"Der er et hul i innovationsøkosystemet i dansk turisme."

I hubben opdagede de hurtigt, at iværksætterne - de der kunne drive forandring i branchen - ikke havde den nødvendige støtte. I turismefremme er fokus på at understøtte virksomheder inden for turismens branchekoder – og dem falder kun 16 % af de danske turisme-startups inden for. De innovative kræfter er snarere leverandører udefra, der vælger at gå ind i branchen og de manglede et netværk.

Netop derfor er accelerationsprogrammet også en central del af hubbens arbejde. Ifølge Heidi Kristina Dahl Larsen halter branchen nemlig bagud, når det handler om innovation og iværksætteri.

"Turismen er ikke en branche, som tech-virksomheder traditionelt har haft øje for. Det betyder, at iværksættere kan have lettere ved at komme ind og gøre en forskel," forklarer hun og tilføjer:

”Det er en ’blue ocean’-mulighed for startups og en sjælden chance for at præge en sektor, der traditionelt har været langsom til at omfavne teknologi.”

Men der er også udfordringer. Beslutningsprocesserne er ofte lange, og de små, ejerledede virksomheder, der præger branchen, kan være sværere at påvirke.

"Der er mange små aktører, og det gør, at der er stor variation i, hvordan innovation bliver mødt," siger Heidi og forklarer desuden: "Traditionelt har turismen i Danmark været rigtig god til markedsføring, men produkt- og procesinnovation har der ikke været helt så meget fokus på."

Turismen er ikke en branche, som tech-virksomheder traditionelt har haft øje for. Det betyder, at iværksættere kan have lettere ved at komme ind og gøre en forskel Heidi Kristina Dahl Larsen, sekretariatschef i Hub for Innovation in Tourism.

Derfor er Hub for Innovation in Tourism – modsat Løvens Hule - med allerede fra idéfasen.  Mange af de nye iværksættere, der kommer ind i hubben, har ikke skabt hverken kundebase eller færdige produkter men bliver støttet ud fra deres aktuelle udviklingsstadie. Ved DI’s årsdag deltog sammen med Heidi Kristina Dahl Larsen også to startups, der tidligere har deltaget på acceleratorforløbet i Hub for Innovation in Tourism. De eksemplificerede fremtidens turisme- og oplevelsesindustri: en branche præget af delekultur og klimabevidste løsninger.

  • Easygoing tilbyder en udlejningsservice, der reducerer mængden af medbragt bagage og minimerer affald på destinationer, hvilket gør det nemmere for familier at rejse med børn uden at slæbe alt hjemmefra.
  • Roccai repræsenterer digitaliseringens potentiale. De gør online beslutningstagning til en interaktiv oplevelse. Gennem deres platform swiper kunderne sig frem til oplevelser, der matcher deres behov, via billeder og spørgsmål, der skaber engagement og giver værdifulde data til fremtidige tilbud.  

 

Om Hub for Innovation in Tourism

Hub for Innovation in Tourism (HIT) er et partnerskab mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, MeetDenmark og Dansk Storbyturisme – Wonderful Copenhagen, Destination Nord, Visit Aarhus, Destination Fyn, der arbejder for at styrke iværksætteri og konkurrence- og innovationskraften i dansk turisme på tværs af storby-, erhvervs- og kyst- og naturturismen. Indsatsen er medfinansieret af EU-midler fra Socialfonden Plus og decentrale erhvervsfremmemidler udmøntet via Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Relateret indhold