All Gravy vil ramme den nye generations behov på arbejdsmarkedet
Generation Z, født mellem 1995 og 2012, er vokset op med internettet og sociale medier. Mange af dem finder deres første job i turisme, kultur og oplevelseserhverv. Startupvirksomheden All Gravy mener, at det er en klar konkurrencefordel at imødekomme denne generations behov med digitale løsninger for at fastholde unge medarbejdere.
I 2030 vil Generation Z udgøre 58% af den danske arbejdsstyrke. De stiller skarpe krav til deres arbejdsgivere og forventer digitale værktøjer, der matcher deres dagligdag. Virksomheder, som ikke lever op til disse forventninger, løber ifølge All Gravy en betydelig risiko for at miste deres tiltrækningskraft hurtigt.
Siden 2020 har All Gravy derfor hjulpet virksomheder med at håndtere generation Z gennem en digital medarbejderapp. Medstifter og direktør Jonatan Rasmussen forklarer, at appen er designet til at føles som de apps, Generation Z bruger dagligt, samtidig med at den løser reelle forretningsproblemer.
Hovedfunktionerne omfatter simpel kommunikation, nem lønoversigt og mulighed for straksudbetaling efter endt vagt på hotellet eller i restauranten. Alt sammen baseret på over 650 kvalitative interviews med unge ansatte i servicebranchen.
Hvorfor er det så vigtigt for virksomheder at fokusere på at tiltrække og fastholde særligt unge medarbejdere? Ifølge Jonatan Rasmussen, er det både en konkurrencefordel og en økonomisk nødvendighed. Den nye generation er gradvist ved at overtage arbejdsmarkedet, så kort sagt: Det er simpelthen for dyrt at lade være. All Gravys egne undersøgelser peger på, at Generation Z er mere tilbøjelige til at skifte jobs end tidligere generationer og flere studier viser, at tabet af en medarbejder i gennemsnit koster virksomhederne omkring 40.000 kr.
En branche med Z’ere
Unge udgør en betydelig del af arbejdsstyrken i turisme-, kultur- og oplevelsesbranchen. I turismesektoren er 42 % af de ansatte mellem 15 og 25 år, hvilket gør dem yngre end gennemsnittet af beskæftigede. De unge arbejder især i ufaglærte stillinger, ofte som sæsonarbejdere. I turismebranchen er 57 % af de ansatte ufaglærte, hvilket er næsten dobbelt så mange som i resten af arbejdsmarkedet, hvor andelen er 28 %. Jonatan Rasmussen påpeger derfor nødvendigheden af at mindske generationskløften, især i turisme-, kultur- og oplevelsesbranchen, hvor den unge generation allerede udgør en stor del af arbejdsstyrken:
”Mange unge finder deres første job i turisme-, kultur- og oplevelseserhvervet. Derfor er det oplagt at møde de unge med en tilgang, de kender fra deres dagligdag. Generation Z er vant til at have alting ved hånden; musik, tv, film, lektier, venner mm. Man risikerer hurtigt at blive opfattet som en dinosaur, hvis man kommunikerer via mail og fysiske møder eller sender lønsedler via e-Boks,” forklarer Jonatan Rasmussen.
En generationskløft
All Gravy oplever stor efterspørgsel fra både små og store kunder, herunder 7-Eleven, Q8, DSB, Frankies, OLIOLI samt Tusenfryd, Norges største forlystelspark. Når Generation Z træder ind på arbejdsmarkedet, kræver det en særlig indsats at fastholde dem, konstaterer Jonatan Rasmussen og tilføjer:
”Der er meget tale om generationskløften på arbejdsmarkedet, men for os handler det om at sætte sig i de unges sted og gøre det nemt for dem at få en god start på arbejdslivet. De kender deres eget værd, og der er rift om dem. De er vant til, at deres liv foregår digitalt. Derfor er det afgørende, at deres arbejdsliv også er digitalt optimeret. Vores digitale univers inkluderer rekruttering, onboarding, håndbøger, to-do-lister, chat og meget mere.”