7 ud af 10 danskere har haft kunst- og kulturoplevelser i forbindelse med deres arbejde
En ny analyse udarbejdet af Dansk Industri viser, at 7 ud af 10 danskere har benyttet sig af kunst- og kulturtilbud i forbindelse med deres arbejde. Og det er der god grund til, for analysen viser at der er en række positive effekter ved, at en virksomhed tilbyder kunst- og kulturoplevelser som en del af et ansættelsesforhold.
Halvdelen af de adspurgte mener, at kunst og kultur bidrager til et positivt arbejdsmiljø, og over en tredjedel oplever øget arbejdsglæde som følge af tilbud om kunst og kultur. Samtidig viser analysen, at for mange er deres arbejdsplads' engagement i kunst og kulturlivet med til at øge stoltheden over at være en del af netop den arbejdsplads.
Analysen underbygger hvad jeg tror rigtig mange kulturaktører godt har haft på fornemmelsen, nemlig at kunst og kultur er et konkurrenceparameter i forhold til at være en attraktiv arbejdsplads. Der er rift om arbejdskraft i disse år, og når så mange ansatte siger, at kunst og kultur er noget der øger deres arbejdsglæde og bidrager til et godt arbejdsmiljø, så repræsenterer det selvfølgelig en mulighed for, at kulturlivet og virksomheder i endnu højere grad end hidtil, søger og indgår partnerskaber. For hvis man kan finde det rigtige match, så er der store potentialer for gensidig værdiskabelse Lars Bertolt Winther, Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser
Analysen viser endvidere, at det i udpræget grad er de lidt yngre medarbejdergrupper som påskønner når deres arbejdsplads er engageret i kunst og kultur. Af de 18-35 årige er det således hele 3 ud af 4 som mener at kunst- og kulturtilbud i forbindelse med arbejdet er med til at gøre deres arbejdsplads mere attraktiv. Der er også i denne aldersgruppe en større andel af ansatte som mener at en virksomheds forhold til kunst og kultur har en betydning når de overvejer et jobskifte.
'The war on talent' drejer sig ikke mindst om at skabe arbejdspladser der er attraktive for de yngre generationer, som for manges vedkommende har eller vil få et andet karriereforløb end mange af de ældre generationer har haft - med flere jobskifte og en mere afsøgende tilgang til jobmarkedet. Også her kan kunst og kultur ifølge analysen være med til at skabe en positiv differentiering fra arbejdsgiversiden - hvilket selvfølgelig er interessant set med et rekrutteringsperspektiv Lars Bertolt Winther, Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser
Analysen viser desuden, at der er forskel på hvilke kunst- og kulturtilbud forskellige aldersgrupper foretrækker i regi af deres arbejdsplads og at mange ansatte ikke er klar over om deres arbejdsplads sponsorerer eller yder bidrag til kulturlivet.
Analysen er foretaget af Dansk Industri på baggrund af en rundspørge udarbejdet af Epinion hvor et repræsentativt udsnit af knap 800 privatansatte i hele landet er blevet spurgt.
Analysen findes her: Kunst og kultur bidrager til attraktive arbejdspladser - DI (danskindustri.dk)