Den bæredygtige oplevelse hos AKKC: ”Plejer er død”
Uanset om det drejer sig om teaterforestillinger, messer, udstillinger, møder eller kongresser, stræber AKKC efter, at oplevelsen skal være så bæredygtig som muligt. De mener, at kongres- og kulturcentrets rolle som formidler også skal omfatte bæredygtighedsdagsordenen. Læs med her og få indblik i, hvordan bæredygtighedsteamet udfordrer ’plejer’, og få samtidig fem gode råd til, hvordan kulturinstitutioner kan integrere bæredygtighed i deres arbejde.
Hvad kendetegner en god oplevelse? Hos AKKC stræber de efter at skabe mindeværdige oplevelser for deres kunder og gæster. Med over en halv million årlige besøgende til musik, teater, messer, udstillinger, møder og kongresser, har kongres- og kulturcentret sat sig som mål at sikre, at en god oplevelse også er en bæredygtig oplevelse.
Derfor har bæredygtighed været en kerneprioritet i Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) siden 2017. Med en dedikeret bæredygtighedsafdeling bestående af fem medarbejdere blev hele virksomheden hædret med “Årets Bæredygtighedspris” ved Aalborg Awards i 2023 for deres store indsats inden for området.
Tilbage i 2017 var bæredygtighed ofte synonym med CO2-reduktion, og mange virksomheder fokuserede primært på energioptimering gennem udskiftning af pærer, forbedring af maskiner og opmærksomhed på det enkelte virksomheds CO2-aftryk. Jan Kvistborg, Chief Sponsor & Sustainability Officer, har ledet projektet fra begyndelsen. Han fortæller, at AKKC startede med lignende tiltag, men stod over for en særlig udfordring med at definere bæredygtighed i konteksten af en kulturinstitution snarere end for eksempel en produktionsvirksomhed:
”Vi måtte vende helt tilbage til vores eksistensgrundlag og indså at vores rolle er en formidler. Vi formidler kultur, teater, møder og konferencer, og derfor er det naturligt, at en del af denne formidling også omfatter bæredygtighed. Det handlede ikke kun om at implementere bæredygtige løsninger internt, men også om at kommunikere ansvarlighed og CO2-reduktionsinitiativer til omverdenen.”
’Rent mel i posen’
Men for at opnå dette måtte AKKC først vende blikket indad og have - som Jan Kvistborg selv udtrykker det - ’rent mel i posen’:
”Vi ønsker at formidle og bidrage positivt til byen og regionen, men det kræver, at vi også har styr på vores egne forhold. Da vi startede, var der ingen vej at følge – det var som at hakke ukrudt med en le.”

Bæredygtighedsafdelingen består blandt andet af Jan Kvistborg, Chief Sponsor & Sustainability Officer, og Louise Nielsen, Sustainability Manager.
Det handlede ikke kun om at implementere bæredygtige løsninger internt, men også om at kommunikere ansvarlighed og CO2-reduktionsinitiativer til omverdenen. Jan Kvistborg, Chief Sponsor & Sustainability Officer hos AKKC
Med sig i teamet har CSO’en blandt andet Louise Nielsen, der er Sustainability Manager i AKKC. Louise fortæller, at ESG-arbejdet ikke blot er et lovkrav om klimarapporter og konkret handling for AKKC. ESG har været et hjælpeværktøj for virksomheden, som hjælper dem til at stille kritiske spørgsmål og tvinger teamet til at se indad indenfor kongres- og kulturcenteret egne murer.
”ESG har på mange måder asfalteret den vej for os. ESG hjælper nemlig med at sikre, at vi har 'rent' hus ved at stille kritiske spørgsmål, som får os til at se indad og sikre, at vores bæredygtighedsarbejde ikke udelukkende handler om klima og samtidig bliver mere solidt og gennemskueligt”.
Reelle resultater
Nogle af resultaterne, som AKKC har opnået, inkluderer at være det første eventsted i Danmark, der blev certificeret efter den internationale standard ISO 20121 for bæredygtige events. Fra 2019 til 2023 har de reduceret deres samlede CO2-udledning med hele 28 %. De arbejder løbende på at udskifte al belysning til LED, og ved starten af 2024 var ca. 50 % udskiftet. AKKC gennemfører også to årlige medarbejdertilfredshedsundersøgelser, og gennemsnittet af disse var i 2023 på 85,5, hvilket er markant over landsgennemsnittet på 72.
Da vi startede, var der ingen vej at følge – det var som at hakke ukrudt med en le. Jan Kvistborg, Chief Sponsor & Sustainability Officer hos AKKC
Jan Kvistborg peger på, at en del af disse resultater især er blevet muliggjort gennem konkrete certificeringer. Certificeringerne har fungeret som faste holdepunkter i det til tider overvældende og komplekse arbejde med bæredygtighed.
”Efter vi var blevet ISO-certificeret blev vi også verdensmålscertificeret og begyndte at tolke vores indsats gennem linsen af FN’s verdensmål. Dette gjorde vores arbejde mere konkret og lettere at forklare, og flyttede fokus fra kun at handle om klima til også at inkludere sociale og andre områder før vi begyndte at beskæftige os med ESG. Det gjorde overgangen nemmere og banede vejen”
En rollemodel for besøgende, by og branche
Mødearrangører har ofte travlt med at få deres events op at køre, og bæredygtighedsteamet oplever derfor, at de nemt tyer til velkendte metoder fremfor at stoppe op og indtænke bæredygtighed:
"Men 'plejer' er død i mange tilfælde. Det er vigtigt, at vi tager ansvar og indgår i en konstruktiv dialog om bæredygtige muligheder. Her har kunden ikke altid ret, og som møde- og kongrescenter har vi en særlig rolle og et ansvar for at tage denne dialog med dem, der betaler for arrangementerne. Det skal også nævnes, at den rigtige løsning ikke nødvendigvis behøver at være dyrere."
Og hvad er 'den rigtige løsning'?
"En mere bæredygtig løsning," svarer Jan Kvistborg med det samme.
AKKC har en klar ambition om at gå forrest og fungere som en rollemodel, uanset hvor ambitiøst det måtte lyde. Deres mål er at sætte standarden for bæredygtighed i branchen og vise, hvordan man kan integrere bæredygtige praksisser som messe- og kongrescenter.
AKKC har en klar ambition om at gå forrest og fungere som en rollemodel, uanset hvor ambitiøst det måtte lyde. Deres mål er at sætte standarden for bæredygtighed i branchen og vise, hvordan man kan integrere bæredygtige praksisser som messe- og kongrescenter.
Her har kunden ikke altid ret, og som møde- og kongrescenter har vi en særlig rolle og et ansvar for at tage denne dialog med dem, der betaler for arrangementerne. Louise Nielsen, Sustainability Manager hos AKKC
"Siden vi påbegyndte det her arbejde, har vi opnået en masse erfaringer, som vi kan videreformidle til kollegaer i branchen, når de spørger os, hvad vi har gjort i forskellige situationer. Vi er ret åbne i afdelingen og mener, at det kommercielle ikke skal tolkes ind i bæredygtigheden eller føre til, at vi tilbageholder oplysninger. Det ligger i bæredygtighedens navn, at vi deler vores viden med andre, så vi i sidste ende kan bevæge os hurtigere fremad mod at redde vores planet. Det er store ambitioner, men det er faktisk det, der gennemsyrer vores værdier,” fortæller Jan Kvistborg.
Louise Nielsen nikker anerkendende og tilføjer, at det ikke kun er kollegaer i branchen, som de gerne vil være et forbillede for, men især også de arrangører, der bruger AKKC, og deres gæster:
"Vi spørger også os selv, hvad vi for eksempel kan gøre for at få vores mødegæster til at vælge vegetarisk. Vi har et ansvar og en rolle i at forklare dem, hvorfor det er vigtigt, og det samme gælder for vores kulturgæster. Det ansvar påtager vi os, og det at nudge og gå i dialog med kunden er vigtigt for AKKC. Vi synes, vi skal hjælpe hinanden med at blive klogere på, hvordan vi kan gøre det endnu mere bæredygtigt. Kunden har ikke altid den nødvendige viden, og derfor bliver ’plejer’ den nemme løsning, men vi har noget erfaring, som vi kan bidrage med, og det er vigtigt med en åben, ærlig og ligeværdig dialog.”
Fem råd til virksomheder, der vil lære af AKKC's arbejde med bæredygtighed:
Ryk ansvaret fra enkeltpersoner ud i afdelingerne: Undgå at pege på én person og sige "nu har du ansvaret." Selvom en tovholder kan være nyttig, skal ansvaret ud i hele virksomheden, og alle skal påtage sig ansvar.
Brug certificeringer som ledelsesværktøj: Certificeringer kan hjælpe med at opbygge en intern struktur og sikre, at alle skridt bliver fulgt. Derudover fungerer de også som en tredjeparts blåstempling, hvilket kan skabe større tillid både internt og eksternt.
Engager dine medarbejdere gennem intern kommunikation: Sørg for, at alle medarbejdere er engagerede og inddragede i bæredygtighedsarbejdet. Husk også at inkludere dem, der måske ikke er enige, da deres input kan være værdifuldt, og dialogen er jeres vigtigste værktøj.
Tag ét skridt ad gangen: Start med at skabe de nødvendige rammer og erkend, at det ikke er muligt at gøre alt på én gang. Find ro i at tage bæredygtighedsinitiativer ét skridt ad gangen. Vær også opmærksom på, at især mindre virksomheder, som ofte findes inden for turisme-, kultur- og oplevelseserhvervet, muligvis ikke har store afdelinger dedikeret til bæredygtighed. Husk at tilpasse jeres indsats efter den størrelse og ressourcer, som I har til rådighed.
Prioriter hygiejnefaktorer: Identificer og prioriter hygiejnefaktorer, der skal være på plads. Start med de mest presserende områder og byg videre derfra.