07.03.25 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

8. marts – én dag om året, men en dagsorden hele året

Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts er en anledning til at gøre status på ligestilling og kønsdiversitet. I DI Turisme, Kultur & Oplevelser arbejder vi løbende for at understøtte en branche, der tiltrækker og udvikler de bedste talenter – uanset køn.

Vores seneste kønsdiversitetsanalyse viser, at branchen generelt lever op til Dansk Industris målsætninger for kønsfordeling. Dog er vi ikke i mål endnu. Kvinder er fortsat underrepræsenterede på de øverste ledelsesniveauer, hvilket betyder, at vi ikke udnytter hele talentpotentialet fuldt ud. Kønsdiversitet i ledelse handler ikke blot om ligestilling, men også om at skabe stærkere virksomheder og en mere robust branche. Flere perspektiver fremmer innovationen, styrker konkurrenceevnen og øger vækstmulighederne.

I dag giver vi derfor ordet til nogle af de kvindelige ledere i branchen, som vi hos DI Turisme, Kultur & Oplevelser ser op til, har glæden af at samarbejde med og inspireres af året rundt.

 De deler deres refleksioner over, hvad den 8. marts betyder for dem, og hvordan de som topledere og kulturformidlere arbejder med diversitet i deres daglige virke. 

Anne Louise Sommer, Museumsdirektør Designmuseum Danmark

”I mange år har vi haft fokus på kønsskævhed i toppen. Men på trods af det er der stadig ubalance. Det får samfundsmæssige konsekvenser, at der ikke er nok diversitet, for det betyder tab af talent og af betydningsfulde nuancer. Det er en mærkesag for mig, og DI står stærkt her. I dag er det kvindernes internationale kampdag, og den manglende kønsbalance skal der stadig kæmpes imod, men diversitet er ikke kun køn, og med den geopolitiske udvikling in mente er det nødvendigt at brede perspektivet ud."

Pernille Mehl, Administrerende direktør Zoologisk Have København

"Jeg er vokset op i en familie med to karriereforældre, der arbejdede lige meget – ude som hjemme. Derfor har jeg faktisk aldrig tænkt så meget over selve dagen d. 8. marts. Men som topleder oplever jeg hver dag styrken i diversitet – men det må ikke reduceres til kun at se på køn. Der er mange flere nuancer og hensyn i form af erfaring, alder, etnicitet, uddannelse og mindset for blot at nævne nogle af dem. Diversitet på flere dimensioner giver ikke kun bedre og mere nuancerede dialoger, men er i min optik helt afgørende for at skabe en bedre forretning og moderne arbejdsplads. Og for at fremskynde og motivere kvinder til at gøre mere karriere og få lige forhold, er det tydeligt, at kampagner og mærkedage fortsat er nødvendige anledninger for at skabe opmærksomhed, dialog og inspirere til handling."

Anne-Marie Dohm, Direktør Fregatten Jylland

"I de kommende år skal vi som formidlere se kritisk på os selv. Afspejler vi faktisk den kønsdiversitet i vores formidling, som der altid har været, men som igennem tiderne er blevet undertrykt og holdt skjult, fordi den ikke var i overensstemmelse med tidens normer? Ét er at skabe diversitet i medarbejdergruppen. Noget andet er at tage et opgør med vores formidling, så diversiteten også slår igennem overfor de besøgende. Der sker heldigvis meget i disse år – men vi er fortsat et stykke fra målet."

Camilla Dvinge, Direktør Dancamps ApS

"Mangfoldigheden blandt vores nuværende og fremtidige gæstetyper stiller store krav til os som virksomhed. Det er min erfaring, at vi med et team af medarbejdere med stor diversitet, både i forhold til køn, alder og andre faktorer, ganske enkelt leverer bedre gæsteoplevelser samlet set – og bidrager til virksomhedens overordnede succes. En særlig prioritet for mig har været – og er dagligt - at jagte ledertalenterne blandt de unge kvinder, som vi allerede har ansat. Det er min oplevelse, at de unge kvinder har et stærkt overblik og er fagligt dygtige, men kan savne selvtillid og gennemslagskraft i forhold til at kunne tage lederrollen på sig. Gennem konstant faglig udvikling, ansvar og inddragelse er det vigtigt at skabe den tryghed, der gør, at de tør lede – og dermed bane vejen for, at der kommer flere kvindelige ledere også på de øverste poster i turismen."

Tine Kastrup-Misir, Direktør Home of Carlsberg

”Jeg begyndte som direktør for en helt ny kulturattraktion for mindre end to år siden, og diversitet mellem køn er en vigtig dagsorden for mig. Derfor er vi også tæt på 50/50 i ledelsen, hvor tre er mænd, og to er kvinder. Home of Carlsberg har i dag omkring 130 medarbejdere, og den samlede fordeling ligger på 55% kvinder og 45% mænd. Denne balance er ikke blot et tal for os – den er nøglen til vores succes. Den bringer et væld af perspektiver og erfaringer til bordet, hvilket ikke kun forbedrer vores resultater, men gør også vores arbejdsprocesser mere dynamiske og inspirerende. Det er min ambition at vedligeholde den balance. Og så er vi i fuld gang med at tage næste skridt mod en endnu mere inkluderende arbejdsplads. Fra 2025 fokuserer vi på at være en organisation, hvor vi også har plads til mennesker, der af forskellige årsager har svært ved at finde fodfæste på jobmarkedet. Vores mål er ambitiøst: At skabe en arbejdsplads, der er lige så inkluderende og mangfoldig som den kulturattraktion, vi repræsenterer. Home of Carlsberg er mere end blot en arbejdsplads – det er vores ambition at være et spejl af det samfund, vi er en del af. Et sted, hvor forskellighed ikke bare tolereres, men fejres som en styrke."

Marie Louise Helveg Bøgh, Direktør Sorø Museum

"Der er momentum for at rette op på en af kunsthistoriens blinde vinkler: Køns-ubalancen i kunstens verden er gennem nogle år blevet meget tydelig, og det farver vores refleksion over vores eksisterende samling. Derfor har vi på Sorø Kunstmuseum defineret en strategisk linje for, hvordan vi ønsker at udvikle den nyere del af samlingen fra 1950’erne og frem. Historisk har kunstmuseer en stor overvægt af mandlige kunstneres værker i deres samlinger, og i den ældre kunsthistorie ville man aldrig kunne skabe en balance, det er der ikke grundlag for. Men det er der i højere grad, jo længere vi kommer op i historien, og det er derfor her, vi sætter ind. Ved erhvervelser af samtidskunst er det selvfølgeligt og uproblematisk at navigere efter en kønsbalance, for der er stort set lige mange mandlige og kvindelige kunstnere i dag. Men vi ønsker at skærpe arbejdet med den øvrige del af samlingen ved at sikre kønsfordelingen og repræsentation af kvindelige kunstnere til også at omfatte årtier, hvor vi vitterligt kan gøre en forskel: 1950-90’erne. Det gør vi med strategien Fem kvinder – fem årtier, hvor vi erhverver værker af fem væsentlige kvindelige kunstnere fra hvert årti fra 1950’erne t.o.m 1990’erne. Dermed sikrer vi, at vores samling mere korrekt spejler kunsthistorien. Og henad vejen kommer vi også til at se på perioden før 1950’erne, men man skal jo starte et sted, og vi er godt på vej. Det er vi stolte af."

Viktoria Egebak Winge
Skrevet af:

Viktoria Egebak Winge

Relateret indhold