”Sådan oplever danskerne” udbygges med internationalt perspektiv
Siden lanceringen i 2021 er ”Sådan oplever danskerne” blevet et af de mest brugte segmenteringsværktøjer for oplevelsesindustrien i Danmark. Nu vil kredsen bag udvikle værktøjet til også at favne internationale segmenter fra Danmarks nærmarkeder.
Top Attraktioner, Region Midtjylland, Dansk Industri og Epinion har igangsat videreudviklingen af målgruppeværktøjet ”Sådan oplever danskerne”. Med lanceringen af en ny version 3.0 af værktøjet sigter partnerne mod at tilføje en international dimension, der giver værktøjet endnu større relevans i takt med, at markedet for internationale besøgende fortsætter med at vokse. Det sker i første omgang ved at inkludere indsigter om gæster fra vores nærmarkeder – Norge, Sverige og Nordtyskland.
”Vi er glade for at kunne fortsætte vores succesfulde samarbejde og ser frem til at skabe et endnu stærkere værktøj, der kan hjælpe danske oplevelsesaktører med at forstå og engagere sig med de internationale besøgende,” siger Lars Bertolt Winther, chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser og fortsætter:
”Der er i disse år – med rette – en stigende opmærksomhed på kulturturisme, og vores håb er, at ’Sådan oplever danskerne 3.0’ kan blive et konkret værktøj for blandt andet landets kulturinstitutioner til at arbejde med at styrke deres appel overfor internationale segmenter.”
Den nye version vil bygge videre på de eksisterende styrker ved værktøjet og tilpasse det til de specifikke behov og præferencer på de internationale markeder. Det gøres gennem en omfattende dataindsamling på de tre nærmarkeder, som skal bibringe nye indsigter om gæster fra disse markeder.
”Top Attraktioner har været med til at udvikle ’Sådan oplever danskerne 2.0’ for at forstå vores danske gæster bedre. Vi har integreret værktøjet i vores analyser, hvilket har givet os ny indsigt i deres adfærd. Men blandt vores 8 mio. årlige gæster er der også mange fra udlandet, især nærmarkederne, som vi ønsker at forstå bedre. Derfor deltager vi nu i udviklingen af version 3.0,” siger Morten Strange, direktør i Top Attraktioner.
Bettina Kiilsgaard Henrichsen, chefkonsulent, Region Midtjylland udtaler: ”I vores arbejde med ’Sådan oplever danskerne’ i Midtjysk Kulturakademi har det været tydeligt, at værktøjet kan gøre en mærkbar forskel for kulturinstitutioners udvikling og samspillet med gæsterne. Det er en effektiv og overskuelig måde at arbejde med målgrupper og segmentering - uanset om man er en lille eller stor institution."
Hos Epinion ser man også frem til arbejdet med at udvikle ”Sådan oplever danskerne”:
”’Sådan oplever danskerne' bliver brugt vidt og bredt i det danske kultur- og oplevelseslandskab. Værktøjet imødekommer et stort behov hos både store og små aktører, der ønsker at arbejde målrettet og differentieret. Efter coronaårene har vi set en stigende efterspørgsel efter en international variant. Derfor er vi ret begejstrede over snart at kunne tilbyde et værktøj, der imødekommer dette behov,” udtaler senior manager Nikolaj Schollert Larsen.
Om ”Sådan oplever danskerne”
”Sådan oplever danskerne” er et udbredt målgruppeværktøj blandt oplevelsesaktører i Danmark. Værktøjet blev oprindeligt lanceret i 2021 og har siden spillet en vigtig rolle for danske oplevelsesaktører ved at tilbyde et databaseret fundament for segmentering og målretning af oplevelsestilbud.
Værktøjet kan hjælpe med at identificere, prioritere og forstå relevante – og ikke mindst irrelevante – segmenter for organisationer i turisme-, kultur- og oplevelseserhvervet. Målet er at klæde branchen på med ny viden i en international kontekst –for eksempel i spørgsmål om målgruppernes generelle rejseadfærd, vigtigste drivere og barrierer for Danmark som overordnet destination og udvalgte områder som specifikke destinationer.
”Sådan oplever danskerne 3.0” forventes lanceret i august 2025.