Mød DI’s udvalg for Turisme, Kultur & Oplevelser
Udvalget samler 20 medlemmer fra hele landet og forskellige dele af turisme-, kultur- og oplevelsesbranchen — fra luftfart til museer. Sammen sætter de kursen for DI’s arbejde med at udvikle Danmark som en attraktiv oplevelses- og kulturdestination.
Lær medlemmerne bedre at kende her:
Udvalgsleder: Pernille Mehl
CEO / Administrerende direktør, Zoologisk Have København

Hvad brænder du mest for ved dit arbejde?
”Jeg brænder for at være med til at styrke en kulturinstitution, der har som formål at sætte et positivt aftryk på vores klode. Det sker med afsæt i ZOOs engagement indenfor dyrevelfærd, naturbevarelse og biodiversitet. Og med det afsæt at skabe inspirerende gæsteoplevelser for alle generationer.”
Hvilken oplevelse ville du anbefale til en udenlandsk gæst, der besøger Danmark for første gang?
”Statens Museum for Kunst er en kulturinstitution, der — ligesom ZOO — har mange år og stor erfaring bag sig, og som gennem årene har formået at holde sig relevant. De balancerer fint mellem at stå på et fundament af stolte traditioner og samtidig formidle den samtid, de er en del af. Det gør de virkelig godt.”
Hvad er den største udfordring og den største mulighed indenfor turisme- og oplevelsesøkonomien lige nu?
”Udfordringen er den usikkerhed og ustabilitet, vi oplever i verden lige nu. Det gør, at folk er mere tilbageholdende med at bruge penge, og det går ofte ud over kulturoplevelser. Det mærker vi allerede hos os. Mulighederne ligger i at skabe involverende og lærende oplevelser, være et åndehul, der giver håb, og samtidig understrege vores relevans og bidrag til verden.”
Hvordan ser du Dansk Industris rolle i at fremme turisme-, kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark?
”Jeg tror, man skal formidle og fokusere meget mere på det nære — på alle de fantastiske muligheder, Danmark kan prale af inden for kultur- og oplevelsesindustrien. Hvis flere var turister i eget land, ville det både gavne vores økonomi, klima og miljø.”
Hvilke visioner har du for udvalgets arbejde og påvirkning af turisme- og oplevelsesøkonomien?
”At skabe et fællesskab og netværk, hvor vi samler os om temaer, der er med til at skabe en bedre verden, og hvor vi er ambitiøse om at nå det mål i fællesskab. Jeg tror desuden, det er en stor fordel, at vi har et internationalt netværk, som kan styrke positioneringen af vores fælles agendaer og dagsordener.”
Viceudvalgsleder: Michael Ottesen
CEO LEGOLAND Billund

Hvad er den største udfordring og den største mulighed indenfor turisme- og oplevelsesøkonomien lige nu?
”Den største udfordring er den uro, vi ser i verden lige nu. Den største mulighed for dansk turisme er at udnytte og styrke sammenhængskraften, så Danmark i endnu højere grad kan tilbyde turister et væld af oplevelser og alternativer inden for et geografisk afgrænset område.”
Hvordan ser du Dansk Industris rolle i at fremme turisme-, kultur- og oplevelsesøkonomien i Danmark?
”Dansk Industri skal være med til at sikre og styrke den røde tråd i turisme-, kultur- og oplevelsesøkonomien. Det skal ske ved at fungere som det centrale bindeled mellem det politiske arbejde og aktørerne i hele Danmark.”
Hvilke visioner har du for udvalgets arbejde og påvirkning af turisme- og oplevelsesøkonomien?
”Udvalgets arbejde skal helt overordnet være med til at fastholde, udvikle og styrke den stærke position, turismen allerede har i Danmark. En af udvalgets fornemste opgaver bliver at skabe øget politisk fokus og vilje til at prioritere turisme- og oplevelsesøkonomien, da området bidrager væsentligt til samfundsøkonomien — herunder også til beskæftigelsen af rigtig mange mennesker.”
Viceudvalgsleder: Anne-Louise Sommer
Museumsdirektør Designmuseum Danmark

Hvad brænder du mest for ved dit arbejde?
”Design er supervigtigt for den danske kulturarv, hverdagsliv og sammenhængskraft. Det er et privilegium at få lov til at udbrede det til en større kreds — også til internationale turister. Design skaber værdi for et samfund, og her er Danmark et ypperligt eksempel. På Designmuseet har vi over 350.000 besøgende om året, og det er en spændende historie at formidle.”
Hvilken oplevelse ville du anbefale til en udenlandsk gæst, der besøger Danmark for første gang?
”Jeg vil faktisk ikke anbefale en forlystelse eller en attraktion. Jeg vil derimod anbefale en tur rundt i København, langs havnen og over vandet via de skønne nye broer til Christianshavn – og videre ud omkring Reffen. Her oplever man København som en ‘liveable city’, fornemmer den danske hverdagskultur og ser, hvordan design og arkitektur er nøglebegreber, når det kommer til livsstil.”
Hvilke visioner har du for udvalgets arbejde og påvirkning af turisme- og oplevelsesøkonomien?
” I udvalget skal vi være med til, gennem input, betragtninger og strategi, at klæde DI bedst muligt på til at varetage den helt nødvendige interessevaretagelse — både på de bonede gulve på Christiansborg og i alle kroge af Danmark. Det er en rammesætning, der er utrolig værdifuld for medlemmerne. Både til gavn for de mange medlemsvirksomheder og for dem, der er repræsenteret i udvalget. Vi er med til at sætte væsentlige dagsordener.”