Udenfor sæson – men ikke udenfor indflydelse
Vi forbereder os på vinterhalvåret, der for mange handler om klargøring og forberedelse til næste sæson – men som for flere og flere også tænkes ind i det samlede produkt.
Både højsæson og skuldersæson er efterhånden for længst overstået i turismeerhvervet, og nu venter et par kolde og mørke måneder. Overnatnings- og besøgstal viser et blandet billede af en sommer, som ”kunne have været værre”, men som ikke levede op til forventningerne om en rekord-sommer – blandt andet på grund af endnu en særdeles våd juli, som stak en kæp i hjulet på landets mange outdoorbaserede oplevelsestilbud. Mange steder forlyder det til gengæld, at sensommer og efterår har rådet bod på en del af sommerens møgvejr.
Erhvervet forbereder sig nu på vinterhalvåret, der for mange handler om klargøring og forberedelse til næste sæson – men som for flere og flere også tænkes ind i det samlede produkt, i tråd med ønsket fra både branchen selv og fra politisk side om at fremme helårsturisme i Danmark.
Ny ambitiøs turismestrategi
For godt to uger siden lancerede regeringen, med by- og landdistriktsminister Morten Dahlin i spidsen, den nye, ambitiøse – og længe ventede – turismestrategi ”Veje til bæredygtig vækst”. Netop helårsturisme er en central del af denne strategi. Det kræver mere lempelige og fleksible rammer for udvikling af turismeproduktet og en stærk markedsføringsindsats for at styrke fortællingen om ”Danmark i de mørke måneder”. Det er heldigvis også nogle af de ting strategien italesætter, og alt i alt er vi fra Dansk Industris side glade og tilfredse over den nye strategi, som afspejler mange af vores medlemmers ønsker og behov.
Glædeligt var det også, da ministeren forud for lanceringen varmede op i pressen, blandt andet med en kategorisk afvisning af påstandene om ”overturisme” i Danmark. Budskabet fra ministeren flugtede helt og holdent med de budskaber Dansk Industri har været ude med hen over sommeren: Situationen i de lande, der ofte drages paralleller til, tåler ingen sammenligning med turismen i Danmark, hvilket vigtigst af alt ses på befolkningens store opbakning til turismen. Men den opbakning skal vi i erhvervet sørge for at fastholde – vi skal med andre ord have en turisme vi kan leve af og leve med – også i fremtiden.
Turismereserve og finanslovsmidler
At ministeren deler den vision ses tydeligt i udmøntningen af turismereserven på 100 mio. kr., som fulgte med strategiens lancering. Styrket international markedsføring udenfor højsæsonen, markedsføring for at fastholde danskernes interesse i at holde ferie i eget land, nye initiativer for møde- og eventturisme, mere outdoorturisme samt et fortsat fokus på VisitData er alle ønsker, som Dansk Industri har bragt til bordet på vegne af vores gode medlemmer. Vi har nu blikket rettet mod den nye ramme på 200 mio. kr., der er afsat til de næste fire år på finanslovsforslaget for 2025.
Fra DI Turisme, Kultur & Oplevelser har vi i medierne, til møder med ministeren og gennem dialog med ordførere fremhævet en række indsatsområder baseret på løbende vidensdeling med vores medlemmer. Vi har understreget nødvendigheden af at skabe tilbud og events, der kan drive turisme i lavsæsonen – f.eks. ved at udvikle og understøtte signaturbegivenheder forskellige steder i landet i partnerskaber med lokale turismeaktører og destinationsselskaber. Vi har også påpeget, at den grønne omstilling er dyr for mange aktører, hvilket for eksempel kan afhjælpes med statslige investeringer eller lån på attraktive vilkår.
Destinationsselskabernes udviklingsplaner har vi også fremhævet som en vigtig brik i udviklingen af turismen, og en del af midlerne kan med fordel allokeres til at understøtte disse planer, som med et holistisk blik for aktørlandskabet og kommunalt engagement rummer potentiale til at skabe stor forandring. Yderligere understøttelse af møde- og erhvervsturismen er også på Dansk Industris liste over områder, som bør prioriteres – både som kritisk komponent i at nå de ambitiøse omsætningstal, men også fordi møde- og erhvervsturismen ligeledes kan understøtte helårsturismen, herunder helårsbeskæftigelse i erhvervet. Her foreslår vi bl.a. at man styrker legacy-arbejdet og sikrer seedmoney til at byde på internationale kongresser. Endelig har vi fremhævet vigtigheden af fortsat markedsføring på det danske marked for at fastholde danskernes interesse i at holde ferie i eget land.
Samtidig med drøftelserne om prioriteringen af de 200 mio. kr. kører finanslovsforhandlingerne, og dermed også forhandlingerne om den meget begrænsede forhandlingsreserve på 500 mio. kr. Både her og i den sidste fase af arbejdet med museumsreformener er vi i tæt dialog med ordførere og ministerier, og værdsætter de mange gode indspark og bidrag vi får fra medlemskredsen, som gør os i stand til at tale med en stærk stemme på vegne af turisme-, kultur og oplevelseserhvervet. Resultaterne af både museumsreformen, det nylige landdistriktsudspil, forløbet omkring turismestrategien og udmøntningen af turismereserven viser i hvert fald med al tydelighed, at det kan godt være at vi nu er udenfor sæson - men vi er i hvert fald ikke udenfor indflydelse.
Ses vi til årsdagen?
Om godt en uge byder vi velkommen til DI Turisme, Kultur & Oplevelsers Årsdag 2024. Her glæder vi os til at byde Morten Dahlin velkommen på scenen, og til at præsentere indlæg om alt fra storpolitik og turismens rolle i verden til fremtidens luftfart, innovation og fremtidsparathed, bæredygtig byudvikling og krisehåndtering og ledelse. Hvis du endnu ikke har sikret dig din billet, så skal du skynde dig, for vi forventer at melde udsolgt inden længe. Jeg glæder mig til at se en masse gode medlemmer og samarbejdspartnere!