Sæt strøm til kulturen!
Det er tankevækkende, at hele 5/6 af turisternes klimaaftryk fra indenrigs transport stammer fra kørsel i egne biler. Det er et område, hvor vi virkelig kan gøre en forskel for både samfund og klima.
Indlægget blev bragt den 11. december 2024 i Nordjyske.
Forestil dig, at du er en familie fra Hovedstadsområdet, der beslutter at besøge Fårup Sommerland i Nordjylland en augustdag. Du ser frem til en dag fuld af oplevelser med børnene. Storesøster taler konstant om suset i ”Orkanen”, og lillebror kan ikke vente med at sætte tænderne i en isvaffel med to kugler. Men hele dagen starter med en udfordring: Hvordan skal I komme dertil, når nu I ikke har en bil?
Bevares, toget kører da til Brønderslev Station – men hvad så derfra? Med 15 kilometer til Fårup Sommerland fra stationen er det ikke ligefrem en gåtur for familien. Men der er ingen alternativer, for de to sommerruter, der tidligere forbandt stationen med parken, blev sparet væk af Region Nordjylland i 2023. For både gæster og ansatte har det gjort det unødigt besværligt at nå frem med kollektiv transport.
Fårup Sommerland forsøgte i sommer at løse problemet med en genoplivning af ruten i samarbejde med Nordjyllands Trafikselskab – en løsning, som parken selv måtte dække underskuddet for. Men selvom det midlertidigt fungerede, er det ikke en økonomisk holdbar model for en attraktion, der allerede bidrager massivt til lokalområdet med arbejdspladser, omsætning og overnatninger.
Det er tankevækkende, at hele 5/6 af turisternes klimaaftryk fra indenrigs transport stammer fra kørsel i egne biler. Det er et område, hvor vi virkelig kan gøre en forskel for både samfund og klima. Hos DI har vi derfor i vores 2030-plan foreslået at afsætte 7,5 milliarder kroner frem mod 2033 for at gøre kollektiv transport mere attraktiv for alle. Pengene skal gå til et mere sammenhængende netværk af busser med hyppige afgange, regelmæssig drift og gode forbindelser til tognettet samt billigere billetter.
Et problem for turister, medarbejderen og klimaet
Fårup Sommerland står nemlig ikke i en enestående situation. Tværtimod er det et symptom på et større problem i vores kollektive transportsystem.
Hos DI Turisme, Kultur & Oplevelser mener vi, at tiden er inde til en målrettet indsats på tværs af kommuner, regioner og stat for at sikre tilgængelighed med kollektiv transport til destinationer, attraktioner og kulturinstitutioner i hele landet. Vores vision er, at langt mere af den indenlandske turismerelaterede transport uden for storbyerne skal foregå med kollektive transportmidler.
Virkeligheden er, at mange af vores udenlandske turister finder vores kollektive transport under niveau sammenlignet med vores nordiske naboer, hvad angår tilgængelighed, service og pris.
Som udenbys eller udenlandsk tilrejsende er det besværligt og langsommeligt at komme frem – og som lokal ansat i en turismevirksomhed eller kulturinstitution kan det være tilsvarende svært at bruge kollektiv transport i forbindelse med arbejde. Det rammer især de mange unge ansatte, der ellers ofte har deres første erfaring med arbejdsmarkedet i turismebranchen. Og i sidste ende kan det føre til problemer for virksomhederne, med at rekruttere medarbejdere.
Når vi ser på tallene, er det tydeligt, at der er behov for handling: Ca. 10 procent af arbejdspladserne i erhvervslivet har ikke adgang til kollektiv transport inden for en kilometer og for dem som har et stoppested i nærheden kører bussen måske kun i et par timer om morgenen og igen om eftermiddagen. Mange destinationer, attraktioner og kulturinstitutioner uden for storbyerne er altså meget dårligt forbundne til kollektiv transport.
Øget mobilitet gemmer på flere fordele
Der er et stort potentiale i at flytte mere transport fra privatbilerne over i tog og bus. Det er ikke kun en god idé for at undgå forhindringer på familieudflugterne; det vil også mindske presset på vejnettet og – nå ja – allervigtigst nedbringe CO2-udledningerne.
Desuden vil bedre transportforbindelser til attraktioner og oplevelser uden for storbyerne gøre det meget nemmere for turister at opdage lokale tilbud. Og når vi taler om lokal erhvervsvenlighed, er der ingen tvivl om, at tilgængelighed og mobilitet er vigtige faktorer – ikke kun for økonomisk aktivitet i turismebranchen, men også for de restauranter, hvor turisterne spiser, de butikker, hvor turisterne shopper, og ikke mindst for virksomheder og ansatte, der til dagligt kan få glæde af bussen til arbejde.
Vores forslag vil ikke kun forbedre mobiliteten for familien, der skal i forlystelsespark, men for alle turister og pendlere.
Forestil dig nu, at en familie fra udlandet ønsker at opleve vores kilometerlange kyststrækninger, smukke slotte eller mindeværdige museer. For mange af dem er den kollektive transport den mest oplagte mulighed for at komme rundt i land og by. Hvis den kollektive transport ikke lever op til forventningerne, risikerer vi, at de fravælger destinationen eller- i sidste ende - rejser til et andet land i stedet. Det ville være en skam for dem og for os.