10.01.25 DI Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

Sats på events som sælger Danmark både sommer og vinter

Det danske vejr alene kan ikke trække folk til, måske kan det på visse tidspunkter af året endda skræmme nogle væk, men unikke og spændende events kan.

Bragt som læserbrev den 17. december i Berlingske.

Danmark har meget at byde på som turistdestination. Vores land har en rig historie, charmerende byer, smukke kyststrækninger og en mangfoldig kultur med alt fra moderne kunstudstillinger til historiske slotte. Men når kalenderen viser vinter, er det sværere at tiltrække turister.

Dansk Industri deler regeringens vision om at tiltrække flere turister i lav- og skuldersæsonerne. Men det kræver en ekstra indsats. Det danske vejr alene kan ikke trække folk til, måske kan det på visse tidspunkter af året endda skræmme nogle væk, men unikke og spændende events kan.

Signaturevents skal gøre Danmark til en fast tradition

Signaturevents har en særlig evne til at skabe genkendelighed og loyalitet. De kan tiltrække gæster år efter år, hvilket er præcis, hvad vi har brug for i lav- og skuldersæsoner.

Tænk bare på succeshistorier som Copenhagen Light Festival, der hvert år i februar forvandler Københavns gader til et lysende kunstværk. Festivalen havde i 2024 hele 450.000 besøgende og massiv international mediedækning. Eller hvad med Masker i Marsken – en strikkefestival i Tøndermarsken. Sidste år oplevede festivalen en markant stigning i tyske gæster, hvilket viser potentialet også uden for højsæsonen.

Turismen gavner ikke kun den enkelte attraktion eller event. Turisterne skal jo også ud og spise, shoppe og de vælger ofte af krydre deres besøg med andre oplevelser. Det er ikke kun en gevinst for det enkelte event, men for hele byen, som får en ny stjerne på sit bykort.

Turisme skaber liv i byerne

I DI’s nye udspil om kulturturisme foreslår vi at styrke investeringer i signaturevents. Det er en langsigtet investering i vores turismeindustri, som vil betale sig mange gange tilbage. For at få mest muligt ud af signaturevents bør de derfor også udvikles i samarbejde med landets destinationsselskaber og lokale erhvervsdrivende.

Ved at satse på tilbagevendende signaturevents kan vi gøre Danmark til en mere attraktiv destination året rundt. Så lad os fylde kalenderen med events, der får folk til at vælge Danmark hele året.

Lars Bertolt Winther

Lars Bertolt Winther

Chef for DI Turisme, Kultur & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3794
  • Mobil +45 5218 5925
  • E-mail labw@di.dk

Relateret indhold