Leder: Turismen viser sit værd – også i krisetider
Trods international usikkerhed står dansk økonomi stærkt med turismens bidrag som en afgørende faktor. Rekordomsætninger vidner om, at dansk turisme går en god sommer i møde.
I en tid præget af international usikkerhed og uforudsigelige kriser er det opløftende at kunne konstatere, at dansk økonomi klarer sig bemærkelsesværdigt godt. De seneste opgørelser viser, at turismen spiller en afgørende rolle i forhold til vores lands stærke økonomi, og er således en bred værdiskaber, der bidrager til både beskæftigelse og national velstand.
VisitDenmark præsenterede for nyligt foreløbige tal for turismeforbruget i Danmark for året 2024, som når op på imponerende 168 milliarder kroner. Denne rekordomsætning, en stigning på seks milliarder kroner fra 2023, viser turismens robusthed og evne til at tiltrække både nationale og internationale gæster. I syv af landets kommuner udgør turismen mere end 10 pct – ja faktisk helt op til 35 pct. – af den samlede kommunale økonomi. Og kigger man på de absolutte tal for turismeforbruget i Danmark, er der flere steder i landet, som imponerer – for eksempel på Vestkysten, hvor turismeforbruget i Ringkøbing-Skjern og Varde alene udgør over 13 mia. kr.
VisitDenmarks nyeste tal er ikke det eneste, der gør indtryk. Ser vi på SAS' nylige rapport om flyselskabets samfundsøkonomiske værdi, fremgår det, at SAS alene bidrager med 42 milliarder kroner til BNP – heraf 4 mia. i turismen. Dette er en bemærkelsesværdig indikator for transportens betydning i at facilitere og fremme turismen i Danmark, og rapporten fremhæver, hvordan turismen og erhvervslivet nyder godt af den tilgængelighed, som SAS skaber, og ikke mindst af den økonomiske aktivitet, der følger med.
Den danske turismes optur går heller ikke ubemærket hen fra international side. World Travel & Tourism Council (WTTC) har for nyligt anslået turismens bidrag til den danske samfundsøkonomi til at anløbe svimlende 195,6 mia. kr. i 2025 – eller hele 6,4 pct. af statens samlede indtægter. Organisationen bemærker også dansk turismes position som en stadigt mere kraftfuld økonomisk motor for vores land, herunder for beskæftigelsen.
Midt i den internationale opmærksomhed er det værd at huske på den store indenlandske dimension i turismen. Når danskerne hvert år foretager over 31 mio. turistovernatninger i eget land, er det et udtryk for, at danskerne også ønsker at opleve Danmark – at selvom noget af ferien holdes i udlandet, så er en storbyferie til København eller Aarhus, eller en uge i naturen i syd eller nord også noget der står højt på danskernes prioriteringsliste. Det er et resultat af branchens store arbejde for at tiltrække og fastholde danskerne, og udover de økonomiske gevinster ved at pengene bruges her i landet, så skaber det sammenhængskraft, samhørighed og national identitet.
Turismen er og bliver en god forretning for Danmark. Derfor er det også med en vis spænding at vi går en sommersæson i møde, hvor vi forhåbentlig ikke skal høre samme skingre påstande om overturisme med disproportionale sammenligninger med sydeuropæiske turistmål. Turismen vil Danmark det godt, og derfor bør Danmark – både landspolitisk, kommunalpolitisk og blandt borgerne – også ville turismen det godt.
Men opbakningen til turismen kommer ikke af sig selv. Høj som lav er nødt til at kende til det markante og positive bidrag, som turismen yder – både på den helt store klinge, hvor vi snakker eksport og bruttonationalprodukt, og på det mere jordnære, hvor vi snakker om turismens betydning for, at der er liv og livskvalitet i alle hjørner af det danske land.
Så lad det være samtalen i sommerlandet og sommermedierne i år: Hvordan turismen er med til at skabe fundamentet under det land og det samfund, vi gerne vi leve i. Og hvordan turisterne beriger landet – både med deres oprigtige interesse i dansk kultur og danske oplevelser og med deres forbrug på hoteller, attraktioner, restauranter og i butikker. Det har turismen ærligt talt fortjent!