27.10.22 Turisme og oplevelser Nyheder

Stigende priser påvirker forbruget på kultur og oplevelser

Stigende inflation og forhøjede energipriser presser forbrugernes privatøkonomi. Det betyder blandet andet, at der skæres ned på ferier, fornøjelser og oplevelser. Dette påvirker virksomheder på tværs og turisme- og oplevelseserhvervet, som oplever stigende omkostninger og ofte også et dalende besøgsantal.

Selvom turisme- og oplevelseserhvervet som helhed har oplevet et godt comeback ovenpå en lang periode præget af restriktioner og nedlukninger, truer nye skyer i horisonten. De stigende priser har bidt sig fast, og mange husholdninger finder sig nødsaget til at skære ned på deres ferie- og oplevelsesbudget. Dette går også ud over erhvervet, der med stigende omkostninger og  flere steder et faldende antal besøgende rammes dobbelt.

Hver tredje dansker ændrer ferieplan til billigere alternativ

En ny analyse udarbejdet af DI Turisme & Oplevelser viser, at hver tredje dansker, der i år har planlagt ferie, har været nødsaget til at ændre ferieplaner til billigere alternativer. Enten ved at rykke udlandsrejser til ferie i Danmark eller ved at skifte til et billigere alternativ herhjemme. Samtidig opleves det, at især den yngre generation har skåret ned, eller helt fravalgt forbruget af kultur og oplevelser som følge af prisstigningerne.

Kulturen skal skabe lys i en mørk tid

De stigende priser på navnlig energi og fødevarer har lagt et pres på både danske turister og kulturforbrugere såvel som turister fra vores nabolande, som heller ikke går fri af krisen. Ifølge chef for DI Turisme & Oplevelser, Maria Krüger Torp, er det derfor vigtigt, at der sættes fokus på de muligheder og fordele, kultur- og oplevelseserhvervet bibringer: ”Vi skal opfordre alle, der kan, til at opsøge kulturen og oplevelserne. Holde en pause fra bekymringerne og nyde nogle lysglimt i en mørk tid. Kulturen skal bruges aktivt til at komme gennem en svær tid, og man skal huske at gøre noget godt for sig selv og sin familie.”

Vi vil opfordre til, at de danske politikere bruger mere af deres taletid i valgkampen på at sætte fokus på turisme- og oplevelseserhvervet. Hvis danskerne sparer ferien væk, gør de forhåbentlig brug af nogle af de kultur- og oplevelsestilbud, de har herhjemme. Men vi skal gøre mere opmærksom på vigtigheden af at opleve og tage en timeout fra hverdagens gøremål Maria Krüger Torp, Chef for DI Turisme & Oplevelser
Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Relateret indhold