Rasmus Lindgaard, Head of Insights, CompanYoung ved DI Turisme & Oplevelsers årsdag

10.11.22 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

Hvordan skal vi forstå Generation Z?

Generation Z er en eftertragtet arbejdskraft i turisme- og oplevelseserhvervet, men hvordan tiltrækker og fastholder vi den unge generation? Få de konkrete input her fra konsulentvirksomheden Companyoung, der kender og forstår de unge bedre end de fleste.

Vi ser ind i en fremtid med væsentligt mindre årgange. Over de kommende 15 år vil andelen af 16-25 årige falde markant, og allerede i 2037 vil der være hele 9% færre unge end i dag. Allerede nu oplever vi mindre årgange, og den nuværende Generation Z (ml. 15 og 25 år) medbringer også den udfordring, at de er noget anderledes end tidligere generationer. De er nemlig digitalt indfødte, og de har fået medbestemmelse fra den dag, de blev født. Dette øger blot behovet for at forstå, hvordan nutidens ungdom tænker, hvorfor de handler og hvad de drives af.

Således fortsætter kampen om den unge arbejdskraft ufortrødent, og på DI Turisme og Oplevelsers årsdag havde Rasmus Lindgaard, Head of Insights i CompanYoung, konsulentvirksomhed med ekspertise indenfor tiltrækning og fastholdelse af unge, dette hovedbudskab:

De virksomheder, der står tilbage som vindere af kampen om de unge talenter, er de virksomheder, som gør deres forarbejde grundigt, når det kommer til forståelse af de unges krav og forventninger til fremtidens arbejdsplads Rasmus Lindgaard, Head of Insights, CompanYoung

Ved DI Turisme og Oplevelser årsdag d. 9. november var der fokus på den ombejlede, om end udfordrende, Generation Z. De er mellem 15 og 25 år, de er vokset op med tidlig indflydelse på familielivet, de er blevet mødt af en anerkendende pædagogik med fokus på individet – og så er de den første generation, som er digitalt indfødt. Generationens selvforståelse er bygget på præmissen om, at verden er til for dem – og denne selvforståelse bringer de unge med sig ind på arbejdsmarkedet, som står overfor helt nye udfordringer når det kommer til tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere. 

Karriermuligheder og work-life balance frem for attraktiv løn

Undersøgelser foretaget af CompanYoung viser, at for at tiltrække de unge Z’ere, er det en forudsætning, at virksomheder i endnu højere grad fokuserer på at promovere attraktive og fleksible job- og karrieremuligheder. Særligt unge piger vægter også en attraktiv work-life balance højt, når tankerne falder på fremtidige karrieremuligheder. Generelt fylder bekymringer omkring arbejdsløshed og løn mindre end hos forrige generationer.

For at vinde kampen om den ombejlede Generation Z, skal virksomheder altså øve sig i at forstå en generation, hvis værdigrundlag adskiller sig fra tidligere generationers. Indsatsen for tiltrækning og fastholdelse af medarbejdere skal gentænkes, og der er masser af konkrete input at hente her i dette oplæg fra Companyoung      

Mette Højgård Nielsen
Skrevet af:

Mette Højgård Nielsen

Relateret indhold