24.03.22 Turisme og oplevelser Nyheder

Ny genopretningsplan skal sætte retningen for hovedstadens turisme de kommende år

Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen præsenterede i forrige uge genopretningsplanen, Comeback Copenhagen 2023, der skal få turismen tilbage på vækstsporet. Men er det nok? Næppe, mener chef for DI Turisme og oplevelser, Maria Krüger Torp.

København er kåret til den bedste storby i verden at besøge, Nørrebro er udnævnt til verdens fedeste bydel, og byens restauranter høster år efter år international hæder. Men corona-pandemien har ramt hovedstadens turisme særligt hårdt, primært fordi de internationale turister ikke har kunnet rejse hertil i samme omfang som tidligere.

Inden pandemien brød ud, slog turismen i hovedstaden rekord og skabte 53 mia. kr. i årlig omsætning. Derfor er det helt naturligt, at der skal gøres en særlig indsats for at få hovedstaden turisme på benene igen.

Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen har, på den foranledning, udarbejdet en fælles plan for genopretning af hovedstadens turisme i de kommende år, som både skal sætte gang i turismen her og nu, og udvikle hovedstaden som en attraktiv og bæredygtig turistdestination på sigt. Initiativerne i planen rækker frem til og med 2023.

"Det er glædeligt, at der blandt andet sættes ind med en ekstraordinær markedsføringsindsats, et særligt fokus på tiltrækning af store events, samt et boost af kongrespuljen", fortæller chef for DI Turisme og oplevelser, Maria Krüger Torp.

Mange andre storbyer i vores nabolande kæmper netop nu om, at markere sig i kampen om at vinde turisterne tilbage, og derfor anser hun planen for at være en rigtig god start. Men er er det nok? Desværre ikke, mener hun.

”Lige nu står det danske turisme- og oplevelseserhverv med en voldsom cocktail: Coronaen trækker tunge spor, den ulykkelige krig i Ukraine skaber verdensomspændende usikkerhed, langdistanceturisterne bliver væk, vi oplever en markant højkonjunktur og prisstigninger, der er mangel på arbejdskraft, og lønningerne presses op. Mange virksomheder må køre med begrænset kapacitet, fordi de ikke kan skaffe nok medarbejdere”, fortæller Maria Krüger Torp.

”Der er ingen tvivl om, at de næste par år vil være præget af genopretning og hård turismekonkurrence med vores nærmeste naboer i Europa. Vi har et langt, sejt træk forude, og derfor skal der mere til. En bred indsats på flere planer. Økonomi, aktiviteter, bevågenhed, investeringer og forståelse.”

Turismen tilbage på vækstsporet
  • Initiativ 1: Ekstraordinær fælles markedsføring af hovedstaden
  • Initiativ 2: Maksimal værdiskabelse ved events
  • Initiativ 3: Genetablering og fastholdelse af internationalt rutenetværk
  • Initiativ 4: Tiltrækning af arbejdskraft og nye kompetencer til turismebranchen
Omstilling til en ny markedssituation
  • Initiativ 5: Copenhagen Travel Lab skal styrke omstillingen af turismeerhvervet
  • Initiativ 6: Omstilling og opgradering af hovedstadens kongrestilbud
Turisme til gavn for hele hovedstaden & hovedstadens indbyggere
  • Initiativ 7: Borgere og lokale involveres i turismeudvikling
  • Initiativ 8: Tættere samspil mellem storby-, kyst-, kultur- og naturisme i hovedstadsregionen
  • Initiativ 9: Verdensklasse gastronomioplevelser
  • Initiativ 10: Stærkere kulturtilbud gennem øget internationalisering
En førende grøn turistdestination
  • Initiativ 11: Hovedstaden forrest på bæredygtighed
  • Initiativ 12: Bæredygtigt krydstogt

Publikationer

Comeback Copehagen 2023

Læs hele planen
Cecilie Poulsen
Skrevet af:

Cecilie Poulsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Relateret indhold