25.04.22 Turisme og oplevelser Nyheder

Coronagenerationen smider hæmningerne efter genåbningen

De unge mennesker har længtes efter at smide de hæmninger, som restriktionerne har lagt på dem igennem så lang tid. Det har skabt en helt særligt ’trykkoger effekt´ i samfundet, som oplevelseserhvervet nu mærker på både godt og ondt.

De seneste to års coronanedlukning har haft store konsekvenser – det gælder ikke mindst for Danmarks unge mennesker. Én ting er at være forælder med onlinemøder på computeren og store og små børn omkring sig imens. Noget andet er at være teenager og afskåret fra sin klasse, sit fællesskab og sine venner. Dem, man spejler sig i. Dem, man tester livet af sammen med. Dem, man griner med. Dem, man hygger sig med og tager til fest med.

Den unge generation er på mange måder blevet frarøvet to år af deres frihed - to år hvor de lærer at gå i byen og færdes på egen hånd. Nu er restriktionerne endelig væk, friheden er tilbage, og foråret er kommet. Flere års frustrationer og opsparet energi står nu i kø for at komme ud.

Lige nu oplever Tivoli – og andre virksomheder med åbne aftenarrangementer – hvor meget, de unge mennesker har længtes efter at komme ud og more sig med deres venner. Coronakrisen har skabt en helt særlig ’trykkogereffekt’, som Ole B. Jensen - professor og byforsker ved Aalborg Universitet – beskriver det. »I udlandet synes man ikke, at vi er på den anden side af corona, men det synes vi. Det er som en trykkoger. Vi vil have vores frihed tilbage,«.

Læs hele artiklen her.

De lange nedlukninger har skabt en overvældende frihedstrang, og et behov for at smide de hæmninger, som restriktionerne har lagt på os igennem så lang tid. Det mærker vi alle. Men mest af alt de unge.

Der er en effekt, som bl.a. Bryggeriforeningen, flere politikredse og nattelivet generelt kan nikke genkendende til – en adfærd, som er markant anderledes end den vi så forinden coronakrisen. Det er også den effekt, som Tivoli f.eks. oplever til fredagsrock-koncerterne. Og det er en situation, vi er nødt til at tage alvorligt.

De unge mennesker skal naturligvis have deres ungdom tilbage, men de har brug for støtte og support i deres vej ud i livet igen. Det sørger koncertarrangørerne naturligvis for i det omfang, de kan, men det også en opgave for forældrene. I DI Turisme og oplevelser samler vi alle erfaringer – gode som dårlige – og hjælper virksomhederne med at håndtere denne helt særlige situation, så alle fremadrettet kan nyde de gode oplevelser. I

Tag meget kontakt til os i DI Turisme  og oplevelser, hvis du har input til ovenstående.

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Relateret indhold