23.05.22 Turisme og oplevelser Nyheder

Vi har brug for nye kulturgenerationer

Op mod en tredjedel af danskerne er ikke kulturbrugere. Det kan og skal vi gøre bedre. Vi skal tage vores børn i hånden, så de forvandles til nye kulturgenerationer, lyder det fra Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme og oplevelser.

Foto: Jesper Grønnemark

For snart et år siden vedtog Folketingets partier sommer- og erhvervspakken med fokus på genstart af erhvervslivet. Midt imellem eksportinitiativer og støtte til kulturlivet lå en lille diamant. En trivselspulje på 41 millioner kroner til aktiviteter og ekskursioner for landets skoler og fritidstilbud.

Trivselspuljen gør det muligt for tusindvis af danske børn at besøge museer, aktivitetscentre, teatre, forlystelsesparker, zoologiske haver og akvarier over hele landet – en mulighed som ikke nødvendigvis er givet for alle. 

Nu er puljen udmøntet, og pengene fordelt blandt landets kommuner. Men er det så det?

Forhåbentlig ikke. I DI mener vi, at puljen skal gøres permanent og omdøbes til ’puljen for nye kulturgenerationer.’ Kultur, oplevelser og attraktioner skal være en permanent del af vores børns opvækst, og lige nu står vi med et stort og uudnyttet potentiale, idet adskillige kulturvaneundersøgelser viser, at op mod en tredjedel af danskerne ikke er kulturforbrugere.

Det kan og skal vi gøre bedre.

Danmark er arealmæssigt ikke et stort land, men i den kulturelle sammenhæng er vi en gigant. Vi er beriget med mange unikke muligheder for at møde kulturen i alle formater, og der er noget for enhver smag. Kulturen fornyer os, giver os perspektiv og præger os. Vores børn forholder sig til omverdenen gennem oplevelser, og her kan kultur noget helt unikt. Derfor skal vi gøre noget særligt for at introducere vores børn til de danske kulturtilbud.

I en tid, hvor børn og unges mentale sundhed er under pres, er det vigtigere end nogensinde med engagerende fællesskaber, inspirerende undervisning og øjenåbnende oplevelser. Alt dette kan kulturen i særdeleshed bidrage til, så lad os sikre, at vores børn bliver en del af kommende kulturgenerationer, der har fået kulturens værdi ind med barndommen. Sådan får vi også den sidste tredjedel af danskerne med.

Cecilie Poulsen
Skrevet af:

Cecilie Poulsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Relateret indhold