23.05.22 Turisme og oplevelser Nyheder

Vi skal have en national plan for dansk esport

Kulturministeriet og Erhvervsministeriet bør i fællesskab facilitere en indsats i anerkendelse af e-sportens betydning for både erhvervs- og foreningslivet. Det er på tide at samle den gamle e-sportstrategi op af skraldespanden og genaktivere den.

Foto: Astralis

"Vores børn skal væk fra computeren", er ofte en kommentar, der dukker op i forbindelse med drøftelsen af e-sport. Men den tilgang er ikke gangbar i en tid, hvor flere og flere gamere kommer til hver dag. Esport er kommet for at blive, lyder det fra Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme og oplevelser.

Esporten rummer mange positive værdier, som vi proaktivt bør støtte op om – i særdeleshed fra politisk side. Derfor bør den gamle esportstrategi samles op og det primære initiativ genaktiveres. Som følge af den nationale strategi for esport fra 2019 blev der nemlig nedsat et esportpanel, som desværre kun nåede at mødes en enkelt gang inden folketingsvalget i juni 2019. Herefter gik initiativet tabt.

Det behøver dog ikke at være svært at genoplive. Vi har en helt unik platform. Vi er det land i verden, der har flest professionelle gamere per indbygger. Vi er et højt digitaliseret land, vi har nogle af klodens bedste esport teams, og vi er samtidig velsignet med indtil flere af verdens førende virksomheder inden for kommercialisering af gaming. Virksomheder som Astralis og Blast sætter allerede barren højt, inspirerer vores børn og unge og fortæller samtidig historien om, at du aldrig bliver en god gamer, hvis du ikke får din søvn, din fysiske træning, din alsidige kost og samtidig bevarer en sund balance i dit liv.

Men der er behov for en mere struktureret diskussion af, hvad vi vil med esporten i Danmark.

Esporten rummer mange potentialer, facetter og udfordringer, der kalder på systematisk afdækning. Hvilke kompetencer får vores børn, når de gamer? Hvordan kan vi benytte gaming i uddannelsesøjemed? Hvordan kan Danmark sikre og udbygge vores unikke position internationalt? Hvordan kan erhvervslivet bruge gaming og esport aktivt?

Der er mange voldsomt interessante spørgsmål, men ikke mange svar. Derfor bør esportpanelet genaktiveres og understøttes af et dybdegående analysearbejde, der afdækker børn og unges forhold til esport, undervisningsmuligheder, digital trivsel, afledte effekter så som beskæftigelse, uddannelse og kompetencer, eksportpotentiale, media reach, interessen for live events, omsætning og innovation.

Kulturministeriet og Erhvervsministeriet bør i fællesskab facilitere denne indsats i anerkendelse af esportens betydning for erhvervs- og foreningslivet. Det er på tide at samle den gamle esportstrategi op af skraldespanden og aktivere den. I DI ser vi frem til at deltage aktivt i dette arbejde.

Cecilie Poulsen
Skrevet af:

Cecilie Poulsen

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme og oplevelsesøkonomi

Relateret indhold