BLAST og Lars Sandahl i Industriens Hus

Foto: Jak Howard BLAST
23.08.22 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

Fokus på esport: BLAST på besøg i Industriens Hus

Esportens champions league BLAST var for nylig på besøg i DI som et led i det samarbejde DI har med BLAST. Her har vi fokus på at udforske potentialet i esport og udbrede kendskabet til industrien.

Forud for den store, internationale BLAST turnering i Royal Arena til november kom 12 af verdens bedste counter strike hold på besøg i Industriens Hus. Her havde pressen mulighed for at komme og interviewe spillere og holdet bag kunne lave content.

Danmark i top

Esporten og den digitale underholdningsindustri er på en imponerende, verdensomspændende vækstrejse, og Danmark har en enestående top-position skabt af innovative ildsjæle og entreprenante iværksættere som Astralis og BLAST.

Stort potentiale

I DI ser vi det enorme potentiale i esporten, og vi ser det som vores fornemmeste opgave at understøtte og løfte erhvervet til at fortsætte væksten og udviklingen. Det estimeres, at det globale marked for digital konkurrenceunderholdning vil nå et omfang på 23,5 mia. kr. i år 2025. Med mere end 3 mia. gamere, 500 mio. seere og fans verden over, der bruger milliarder af timer hver måned, er der tale om et marked med et meget stort potentiale.

Behov for esportstrategi

E-sporten rummer så mange værdier, som vi proaktivt bør støtte op om – i særdeleshed fra politisk side. Derfor bør den gamle e-sportstrategi samles op og det primære initiativ genaktiveres. En ny strategi – og det medfølgende esportpanel – kan være med til at skabe de rammer, det fokus og de forudsætninger, der skal til for at booste et unikt dansk eksporteventyr. Vi skal tage esport til næste niveau og etablere Danmark som en af verdens førende nationer.

Dansk esport sætter allerede nu et stort aftryk på den danske turisme- og oplevelsesindustri, men med nye, professionaliserede rammebetingelser kan vi nå endnu længere.

Katrine Brems Olsen
Skrevet af:

Katrine Brems Olsen

Relateret indhold