Kongernes Samling
10.02.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Nyheder

2022 blev et flot år for turisme- og oplevelseserhvervet

I vinterferien står stærke attraktioner og kulturoplevelser klar til at tage imod gæsterne. Resultaterne fra 2022 viser imponerende besøgstal, og for flere dele af erhvervet er omsætningen endda bedre end i 2019.

Både danskere og turister har langt henad vejen trodset inflationen og sikret flotte besøgstal i erhvervet i 2022. Prognoserne var dystre sidste år. Både økonomer og undersøgelser varslede, at forbrugerne ville skrue ned for oplevelser og kultur. Men det er ikke sket, og det er en stor cadeau til vores attraktioner og oplevelser i verdensklasse.

”Under corona fik danskerne i dén grad øjnene op for vores stærke attraktioner og kulturudbud. For tre ud af fire danskere har brugen af oplevelser og kultur desuden en stor betydning for livskvaliteten, og det er blevet prioriteret højt på trods af inflation og stigende udgifter,” siger chef for DI Turisme & Oplevelser, Maria Krüger Torp.

Overnatningsrekord i 2022

Også turister fra vores nabolande har været særligt tiltrukket af Danmark efter flere år med coronanedlukninger, forsamlingsforbud og restriktioner, og antallet af turistovernatninger – både indenlandske og udenlandske – har slået rekord med et samlet overnatningstal på i alt 62,9 mio. svarende til en stigning på 12,2 % i forhold til rekordåret 2019.

Dog savner vi stadig de højtforbrugende langdistancegæster fra Asien og USA. De er først så småt begyndt at vende tilbage til Danmark. Mange flyruter fra Asien har været nedlagt som følge af corona, amerikanerne har i lang tid tøvet grundet krigen i Ukraine, og rejser fra Kina er først netop nu genåbnet efter pandemien.

”Usikkerhed er et grundvilkår i denne tid, og der skal en særlig indsats til i 2023 for at fastholde turisterne og genvinde langdistancegæsterne. Vi skal sørge for, at der er nok arbejdskraft, vi skal have mere markedsføring, vi skal sikre adgang til investeringer bl.a. til grøn omstilling, og vi skal have genskabt endnu flere flyruter,” siger Maria Krüger Torp.

”Danmark er en af Europas allerdyreste destinationer. Derfor er vi under hårdt pres i konkurrencen om turisterne, og selvom besøgstallene er flotte, er det ikke ensbetydende med overskud, da driftsomkostningerne er steget voldsomt i løbet af 2022. Det understreger blot behovet for, at vi skærper vores konkurrenceevne. Skal vi se flere rekorder, skal vi først se på rammevilkårene – og det kræver politisk opbakning.”

2022 i tal

  • Rekord i besøgstal og i salg af årskort hos flere forlystelsesparker
  • Andelen af danskere, der har besøgt forlystelsesparker, zoologiske haver, akvarier, sportsbegivenheder, koncerter eller scenekunst var over sommeren på samme niveau som før corona.
    • Der ses desuden en stigning i omsætning mellem 10-30 % alene frem mod efteråret (Kilde: Danmarks Statistik)
  • To ud af tre museer har samme eller højere besøgstal som i 2019 (Organisationen Danske Museer)
  • 10,2 mio. solgte biografbilletter i 2022, herunder 3,1 mio. billetter til danske film (Det Danske Filminstitut)
  • Superligaen satte ny tilskuerrekord i sæsonen 2021/2022 med 8.636 tilskuere i gennemsnit pr. kamp (Danmarks Statistik)
Maria Krüger Torp
Skrevet af:

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold