02.02.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

Vi skal have flere events at samles om

Med DI’s nye eventudspil ønsker vi at sætte fokus på behovet for politisk opbakning til superevents og understrege den store værdi, der tilføres til turismen med disse store arrangementer.

Mere at samles om.

Det er overskriften på DI Turisme og Oplevelsers nye eventudspil. I tæt samarbejde med nogle af de væsentligste eventaktører ønsker vi at løfte diskussionen om superevents og deres betydning for turismen. 

Med succesen ved sommerens Tour de France in mente står det ganske tydeligt, hvilken enorm værdi superevents bringer med sig. 1,6 mio. tilskuere, en turismeomsætning på 757 mio. kroner, 47.000 redaktionelle omtaler i internationale medier og 60.000 udenlandske turister samt adskillige beretninger om flere franske turister end sædvanligt.

Eventturister er et attraktivt segment, idet døgnforbruget ligger relativt højt hos fans eller entusiaster, der gerne rejser langt efter at opleve deres interesse i fuld udfoldelse. Om det så er til The Tall Ships Races i Aalborg, The Ocean Race i Aarhus, Copenhagen Jazz Festival eller noget helt fjerde. Disse turister har planlagt og sparret op til besøget og er derfor i dén grad værd at tiltrække. Events her derudover den fordel, at de også ofte ligger uden for højsæsonen og dermed er med til at skabe aktivitet hele året.

Derfor kan det undre, at indsatsen for tiltrækning af flere events blot har fået tre linjer i den nationale turismestrategi fra juni 2022. Men denne ærgerlige overraskelse blev så netop en af grundene til, at vi i DI nu sætter fuld fokus på et fælles samarbejde for tiltrækning af superevents. Det gælder både nationalt, regionalt og kommunalt.

En mere struktureret indsats

Investeringen i tiltrækning af superevents kommer eksponentielt tilbage i form af øget aktivitetsniveau og omsætning. Der skal med andre ord ikke ret meget til for at kunne gøre en stor forskel på eventområdet. Investeringen forrentes hurtigt mange gange som ekstraordinær omsætning i overnatninger, bespisning, oplevelser og transport mv.

Også i erhvervslivet er der stor efterspørgsel på tiltag, der kan skabe aktivitet og tiltrækning. Som følge af coronakrisen er konkurrencen om at vinde værtskaber for superevents blevet skærpet voldsomt. Andre lande har gearet op for at genskabe aktiviteten. Når Danmark er vært for Tour de France, når Herning er vært for VM i ishockey, og når København er global UNESCO arkitekturhovedstad, har det krævet en enorm indsats og en vis portion held. Disse succeser skal vi have flere af, og det kræver, at vi arbejder langt mere struktureret med indsatsen for tiltrækning af superevents.

Derfor præsenterer DI fem konkrete indsatser, der skal understøtte og udbygge indsatsen fremadrettet.

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold