11.04.23 Turisme, Kultur & Oplevelser Blog

Turismen og kulturen skal følges ad ind i fremtiden

Kulturturisme vinder ind verden over og angives oftere og oftere som ’reason to go.’ Derfor er det tid til at aktivere den ekspertgruppe for kulturturisme, der blev lovet i den nationale turismestrategi i juni 2022.

Dette debatindlæg er også bragt i Kulturmonitor og Turistmonitor

Den ene hører til i Erhvervsministeriet, den anden i Kulturministeriet. Alligevel er de tæt forbundne. Uden turister ville vi ikke have den stærke kulturelle scene, vi er så heldige at have i Danmark. Og uden vores imponerende kulturudbud ville vi heller ikke have nær så mange turister.

Kulturen er en væsentlig del af den danske tiltrækningskraft. Når turister rejser til København, kommer de også for at opleve Rosenborg, Designmuseum Danmark og Glyptoteket. Når turister tager til Vestkysten, kommer de også for at opleve Tirpitz, Vadehavscentret og Fiskeri- og Søfartsmuseet.

Et lokomotiv for andre brancher

Turisme er nemlig ikke et klart defineret produkt. Det er ikke håndgribeligt på samme måde som at sælge en pakke bacon eller en insulinsprøjte. Dansk turisme skabes af mange elementer tilsammen – oplevelser, restauranter, attraktioner, hoteller, infrastruktur, natur og i særdeleshed kultur.

Turismen trives med kulturen, og kulturen trives med turismen. Selvom de har hjemme i hver deres ministerium, bør de i dén grad tænkes mere sammen fremadrettet. Kulturturisme vinder ind verden over og angives oftere og oftere somreason to go. Her har vi i Danmark noget helt særligt at byde på. Vi er arealmæssigt ikke et stort land, men i kulturel kontekst er vi en gigant. Derfor skal turismen og kulturen også følges ad ind i fremtiden.

Vi bør droppe italesættelsen af kulturen som statsstøttet projekt og turismen som et uafhængigt kommercielt erhverv. De to er indbyrdes afhængige, og man kan ikke trække en lige linje ned imellem dem. Kulturen er også et erhverv, og turismen er også kultur.

Det fremgår også af regeringsgrundlaget, der beskriver, at ’kulturlivet er et lokomotiv for andre brancher, herunder turisme, hotel- og restaurationsbranchen.’ Med dette afsæt bør det derfor også være tid til at aktivere den ekspertgruppe for kulturturisme, der blev lovet i den nationale turismestrategi fra juni 2022.

Ekspertgruppe og hemmelige Michelin stjerner

Turismestrategien har samlet støv siden publiceringen, men er med SVM-regeringen fundet frem fra skuffen igen, og fra et DI-synspunkt er ekspertgruppen for kulturturisme et ganske centralt element. Potentialet i kulturturisme i Danmark er enormt. På tværs af landet kan vi præstere utallige museer i international verdensklasse, en rigt bevaret kulturarv og mulighed for at opleve UNESCOs Verdensarv helt tæt på.

Ekspertgruppen bør være startskuddet til et endnu tættere tværministerielt samarbejde, og her kan det anbefales at begynde med at se nærmere på de grønne Michelin-stjerner. De ’hemmelige’ stjerner - som ikke ret mange kender til - kan nemlig være et kæmpe aktiv for dansk turisme, hvis vi løfter kendskabsgraden.

Den internationale Michelin guide beskæftiger sig nemlig ikke kun med mad af højeste klasse. De bruger også tid på uddele stjerner til de attraktioner, man skal besøge mellem måltiderne. Eksempelvis Vikingeskibsmuseet i Roskilde, Egeskov på Fyn og Koldinghus. Et håndgribeligt bevis på vores kulturelle styrkeposition.

Et bevis på vores kulturelle styrkeposition

En DI-analyse viser, at kulturerhvervene udgør en markant del af den danske samfundsøkonomi. Her er tale om en værdiskabelse på 22 mia. kr. og 36.000 job. Der er desuden en effekt hos øvrige erhverv, som ikke indgår i regnestykket - nemlig restauranter, caféer, transportvirksomheder og hoteller, som også nyder godt at kulturens tiltrækningskraft. Og omvendt.

Flere millioner udenlandske besøgende på de danske museer understreger kulturens betydning for det samlede turismeprodukt. Samtidig trækker kulturen i gæsterne hele året rundt og kan derved også være en stor styrke for helårsturismen. Det kræver, at vi skærper samarbejdet om kulturturismen og synliggør vores unikke kulturposition, så dansk turisme kan få endnu et tiltrængt boost.

Maria Krüger Torp

Maria Krüger Torp

Chef for DI Turisme & Oplevelser

  • Direkte +45 3377 3464
  • Mobil +45 2625 6230
  • E-mail mkto@di.dk

Relateret indhold