Turisme, Kultur & Oplevelser

Markedsføring og investeringer skal støtte dansk turisme

Lempede rejserestriktioner er et vigtigt skridt i genopretning af turismen. Det er hårdt tiltrængt med hver anden turisme- og oplevelsesvirksomhed i underskud og hver tredje finansielt presset. Nu og her er der brug for offensiv markedsføring af Danmark som et samfund med åbne grænser, hvor hverdagen er vendt tilbage. Med tomme pengekasser er der også brug for styrkede investeringsmuligheder.

Jeg håber, I har haft en god efterårsferie - både personligt og forretningsmæssigt. Det er en tid med høstfester, halloween, koncerter, biografoplevelser, spændende nye museumsudstillinger og meget andet. Det er en fornøjelse at se, at der er gang i vores kultur- og oplevelsestilbud igen.

Fredag inden efterårsferien markerede da også en milepæl i den hjemlige kamp mod corona. Det var nemlig den dag, hvor corona ikke længere afgør farven i Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Mandagen efter fulgte indrejserestriktionerne efter med betydelige lempelser, som DI også har kæmpet for. Det bliver enklere at rejse ud som dansk turist, men det bliver også lettere for udenlandske turister at rejse til Danmark.

Vi står med et stærkt kort på hånden i form af et samfund med høj smittekontrol og en hverdag, der på næsten alle måder er vendt tilbage til normalen. Det skal vi fortælle hurtigt, højt og bredt til potentielle ferie- og erhvervsturister. Her går vi i fælles front med Erhvervsministeren, Udenrigsministeren, Dansk Erhverv og HORESTA, hvilket vi markerede i et fælles indlæg i Børsen i fredags. Det giver os desuden gode forudsætninger for at styrke arbejdet med at tiltrække og fastholde megaevents, som f.eks. Tour de France eller EM.

Krisen trækker også kraftige spor i turisme- og oplevelseserhvervets regnskaber. Hver anden har underskud, og hver tredje er finansielt presset. Det viser en ny analyse fra DI. Det kommer nok ikke som en overraskelse for jer. Men det viser sort på hvidt, at ganske vist har kompensationsordningerne hjulpet med at holde mange oven vande, men virksomhedernes økonomi er stadig hårdt ramt. Det påvirker mulighederne for udvikling og investeringer i de kommende år, hvis der ikke bliver sat ind.

Derfor arbejder vi i DI blandt andet for en innovationspulje målrettet driftsinvesteringer i erhvervet, etablering af Dansk Turismekapital, der skal støtte investeringer i overnatningskapacitet i kyst- og naturturismen og styrkelse af kulturerhvervenes arbejde med data og forretningsudvikling.

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold