18.10.18 DIB Blog

Blog: Vis verden, hvad din virksomhed kan

Danish Design Award er en enestående mulighed for at vise verden, hvad din virksomhed kan, blogger Mette Fjord Sørensen , DI’s chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed.

Så er det igen den tid på året, hvor kandidaterne til næste års Danish Design Award skal findes.  

Danish Design Award er fejringen af dansk design. Det er fejringen af det gode design, det gode produkt og de gode løsninger. Det er dansk designs Oscar-uddeling, Venedig filmfestival eller Cannes festival.  

At vinde en designpris på Danish Design Award er et kvalitetsstempel. Et tegn på, at det er lykkedes at lave et produkt, der skiller sig ud både æstetisk og funktionelt. Internt i virksomheden giver det grund til at rette ryggen og være stolte. Eksternt kan det give en forlomme i den globale konkurrence.  

Det oplevede sidste års vinder i kategorien People’s Choice, Danfoss Eco™, der ud over prisen på Danish Design Award også har vundet RedDot Award 2018. Som Torben Pedersen, Divisional President, Danfoss siger:  

”At Danfoss havde vundet en Danish Design Award, blev nævnt i hele verden. Og vi blev overrumplet af, hvor meget det betyder, og hvor meget vi blev set, og hvor meget der blev skrevet om det.” 

Det kan blive dig og din virksomhed.   

Frem til den 14. december er det muligt at nominere kandidater til næste års Danish Design Award. Det er en enestående mulighed for at vise verden, hvad din virksomhed kan.  

En godt design er en god forretning 

Når vi her i Industrien hus fejrer Danish Design Award den 13. maj 2019, så er det netop værdien af et godt design, vi fejrer. 

Et godt design er ikke blot et spørgsmål om at gøre produktet pænere. Design er vigtigt fra idéudvikling til kundens glæde over, at vælge netop dét produkt.  

Et godt design er god forretning. Det er der mange eksempler på. Helt overordnet, så sælger danske virksomheder kvalitetsvarer for næsten 300 mia. kr. om året. Det er over halvdelen af dansk vareeksport, der har så høj en kvalitet, at den kan sælges til priser, der er mindst 15 procent højere end blandt vores europæiske konkurrenter. Det er en væsentlig større andel af vores samlede eksport, som består af højkvalitetsvarer, end i de lande, vi normalt sammenligner os med.  

Vi kan altså noget helt særligt med kvalitet -  kvalitet i bred forstand, forstået som gode materialer, brand-værdi, teknologi og ikke mindst et godt design. Egenskaber der løfter produkterne op til det næste niveau.   

Design styrker konkurrenceevnen

Det er jo ingen hemmelighed, at vi har vi et relativt højt omkostningsniveau her i Danmark. Så der er grundlæggende to måder at være konkurrencedygtige på verdensmarkedet. Enten kan vi have en meget effektiv produktion, og/eller vi kan producere varer med et så højt værdiindhold, at vi kan sælge dem til højere priser end vores konkurrenter.  

Det er der heldigvis også flere virksomheder, som har fået øjnene op for. I en ny kortlægning af danske virksomheders anvendelse af design, som DI for nyligt har gennemført sammen med Danish Design Center, angiver hele 64 procent af virksomhederne, at design bliver et vigtigere konkurrenceparameter de næste fem år. Samtidig rykker design i stigende omfang ind på direktionsgangene.  Det viser, at mange danske virksomheder er opmærksomme på værdien af et godt design.  

Så herfra skal der lyde en varm opfordring til at sende din designløsning ind. 

Har du spørgsmål til Danish Design Award, kan du rette henvendelse til Anders Michael Tetens Hoff på mail ahof@di.dk eller tlf 33773899

Fakta

Deadline for at indsende forslag er den 14. december 2018 kl 14.00 

Forslag indsendes her.

Danish Design Award afholdes den 13. maj 2019 i Industriens hus, DI.  

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold