05.11.18 DI Business Blog

Blog: Iran – et mere og mere vanskeligt marked

USA har netop indført en række nye sanktioner over for Iran – og det gør det til et stadigt vanskeligere land at handle med. Seniorchefkonsulent Peter Bay Kirkegaard, DI blogger om, at danske virksomheder skal tænke sig om en ekstra gang – og ringe til DI – hvis der er tvivl.

USA har netop indført en række nye sanktioner over for Iran, denne gang over for Irans energisektor og dets finansielle system.

Dermed har USA rullet alle de sanktioner tilbage, som de ellers gik med til at lempe i forbindelse med, at det internationale samfund tilbage i 2015 aftalte med Iran, at landet skulle standse sit atomprogram.

Med de nye amerikanske sanktioner er der grund til at se på, hvordan dansk erhvervslivs muligheder for at handle med Iran er.

Det korte svar er, at man som dansk virksomhed er ganske udsat, hvis man vælger at fortsætte handlen med Iran.

For selv om EU fortsat støtter op om atomaftalen og det derfor er fuldt lovligt for europæiske virksomheder at handle med Iran, så er der nok god grund til at tænke sig ekstra godt om, inden man kaster sig ud i handel med Iran.

Vi har fået mange henvendelser fra medlemskredsen om, hvordan man skal forholde sig til alt dette, og selvom ikke to situationer er ens, så kan man alligevel godt opstille et par opmærksomhedspunkter omkring handel med Iran

Problemer med betalingen

Først og fremmest skal man være opmærksom på, at det kan være meget, meget svært at få betaling for varer, man har solgt til Iran. 


Det er stort set umuligt at finde en europæisk bank, som vil formidle finansielle transaktioner med Iran. Man kan godt fuldt lovligt modtage pengene via et tredjeland – eksempelvis via en bank i Dubai – men de vil formentlig blive stoppet af ens bank ved ankomst til Danmark, da banken ikke vil modtage penge, som i sidste ende stammer fra Iran.

EU arbejder i øjeblikket på at etablere en uafhængig finansiel institution, som skal kunne opretholde handle med Iran. Det er noget; vi fuldt ud støtter fra erhvervslivets side, men det bliver nok i realiteten vanskeligt at få det til at fungere i praksis.

Pas på med USA-producerede produkter

Desuden skal man være opmærksom på, om man kommer i karambolage med de amerikanske sanktioner over for Iran.

Det gør man, hvis man sælger et produkt, der er produceret i USA, eller hvis man sælger til sanktionsbelagte sektorer i Iran, det vil sige primært energisektoren, automobilsektoren og Irans luftfartssektor. Hertil kommer, at man som virksomhed skal gøre sig overvejelser over, om ens brand og omdømme kan komme i vælten i USA, hvis man handler med Iran.

Det officielle sigte med USA's tilbagerulning af sanktionerne er at få Iran til at ændre adfærd, det vil sige primært at få landet til at indstille udviklingen af ballistiske missiler, samt at få Iran til at indstille sin involvering i igangværende konflikter i Mellemøsten, primært i Yemen og Syrien.

Hvorvidt det sker, må tiden vise, men under alle omstændigheder kan det som dansk virksomhed nok være en god ide at se tiden lidt an og afvente udviklingen – og samtidig holde sine iranske kontakter ved lige.

Når og hvis udviklingen vender, gælder det således om hurtigt at kunne komme tilbage på det iranske marked, der trods alt tæller over 80 millioner relativt købestærke forbrugere, som gerne betaler lidt ekstra for den slags kvalitetsprodukter, som danske virksomheder har været kendte for at kunne levere til Iran igennem mange generationer.

Vil man have hjælp til at forstå, hvordan Iran-sanktionerne kan komme til at påvirke ens virksomhed, er man meget velkommen til at ringe til os – heller ring én gang for meget, end én gang for lidt.

Peter Bay Kirkegaard

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 4685
  • Mobil +45 2311 9479
  • E-mail pbki@di.dk
Relateret