12.12.18 DI Business Blog

Blog: Sæt 4 mio digitale skatteindberetninger ind mod skattefusk

Hvert år modtager SKAT godt 4 millioner digitale skatteindberetninger – indberetninger der med en målrettet indsats kan afsløre virksomheder, der fusker med skatten, blogger direktør Kent Damsgaard, DI.

Svindel med skat, moms og afgifter er helt uacceptabelt. Hver gang en virksomhed slipper afsted med svindel, er der en lovlydig virksomhed, der går glip af omsætning, og samfundet går glip af skatteindtægter.

Heldigvis er der en teknisk mulighed, der i høj grad og med relativt begrænset forbrug af ressourcer kan afsløre en hel del både tilsigtede og utilsigtede fejl.

Hver måned modtager Skattestyrelsen nemlig elektroniske indberetninger I form af e-Indkomst og momsindberetninger. Årligt bliver det til godt 4 millioner indberetninger. Oveni kommer desuden indberetninger i form af lønsum, afgifter, listeangivelser ved EU-køb med mere.

Alle disse data kan SKAT aktivere, så det kan afsløre udsving, der kalder på yderligere reaktion

Dette kan gøres ved at holde indberetningerne op mod hinanden og ved at berige data med andre tilgængelige, digitale data. Det kunne være geografi, bbr-data, tingbøger m.m. For eksempel bør omsætningen i en kiosk på Vesterbro være anderledes end en kiosk ved Amager Strandpark, og det bør også afspejle sig i månedlige e-indkomstregistreringer og momsindberetninger.

Læs også: Jarlov: Dommedagsprofetier om lempelser af revisionspligten holder ikke stik

 

Hurtigere reaktionstid

Muligheden vil betyde, at de danske skattemyndigheder kan følge udviklingen i virksomheder langt hurtigere og mere effektivt, end hvis de er nødt til at vente på årsregnskaber. Det vil kunne baseres på eksisterende systemer og bør på den vis kunne give resultater allerede inden for et halvt til et helt år.

Når virksomhedernes indberetninger kalder på ekstra opmærksomhed, og det viser sig, at der kan være tale om svindel, giver det god mening at pålægge disse at bruge eksempelvis en revisor til selvangivelse, regnskab, bogføring eller andre hensigtsmæssige ydelser i en afgrænset periode, hvis der ikke kommer en fornuftig forklaring fra selskaberne.

Samtidig kunne man med fordel inddrage revisionsfirmaer i udformningen af de databehandlingsredskaber, der skal til for at analysere fuldautomatisk på data fra indberetningerne. Mange af revisorerne er i fuld gang med at udvikle og bruge sådanne automatiserede databehandlingsløsninger, og det virker oplagt at inddrage disse erfaringer i udviklingen af en moderne digital skattekontrol.

Læs også: Persondatatest gav Kammeradvokaten 50 nye kundemøder

 

 

Kent Damsgaard

Direktør

  • Direkte +45 3377 3090
  • Mobil +45 2585 3216
  • E-mail ked@di.dk
Relateret