14.03.18 DI Business Blog

Blog: Lyt til dine medarbejdere; de kan forudsige fremtiden!

Carina Antonia Hallin, Head of Collective Intelligence Unit på Copenhagen Business School blogger om danske virksomheders muligheder for at bruge digital indsamling af medarbejderes viden til forretningsudvikling.

Forestil dig, at du som virksomhedsleder kan modtage nøjagtige forudsigelser omkring vigtige virksomhedsparametre såsom omsætning, salg eller kundetilfredshed,– og at denne viden kan opsamles direkte fra dine egne medarbejdere.

Brugen af crowd-forudsigelser rummer nye metoder og værktøjer for erhvervsledere i Danmark, men har du endnu ikke hørt om disse koncepter, er du ikke alene. Indtil videre er det større amerikanske virksomheder som Google, Ford Motor, Eli Lilly og IBM, der har udnyttet potentialet. Blandt andet har Google anvendt medarbejdere til at forudsige, hvor mange nye brugere Gmail vil modtage.

Selv om vi stadig er i testfasen, opfordrer vi danske virksomheder til allerede nu at se nærmere på, hvad de kan bruge medarbejdernes forudsigelser til. Carina Antonia Hallin, Head of Collective Intelligence Unit på Copenhagen Business School

Men indtil videre er det et fåtal af danske virksomheder, der benytter sig af crowd-forudsigelser, så der er et stort uudnyttet potentiale.Medarbejdere kan forudsige vigtige forhold for virksomheden, fordi de er i direkte kontakt med virksomhedens interessenter. Desuden opsamler de dagligt information, som de ofte deler med kollegaer.

Udfordringen er, at denne viden ofte ikke når beslutningstagere i tide. Men ved hjælp af ny teknologi kan medarbejderes forudsigelser indsamles digitalt og bruges til at forudsige operationelle og strategiske udfordringer og muligheder.

Helt konkret foregår det ved anvendelse af forudsigelsessoftware, som er udviklet på baggrund af algoritmer, der måler forudsigelsernes præcision. Grundideen er at indsamle kollektive forudsigelser fra forskellige medarbejdergrupper, som vil blive målt over tid for at vurdere, om det frembringer retvisende og præcis information som et godt grundlag for ledelsens beslutninger. På den måde kan softwaren bruges som et effektivt ledelsesværktøj.

Ledelsen vil dermed kunne bruge disse forudsigelser til at agere hurtigere og træffe beslutninger baseret på et mere nøjagtigt og opdateret informationsgrundlag. Det vil sige, at anvendelsen af crowd-forudsigelser ikke kun har betydning for strategiske beslutninger, men også virksomhedens daglige drift.

Collective Intelligence Unit (CIU) på Copenhagen Business School forsker i kollektiv intelligens og crowd-forudsigelser. Et af studierne ved CIU er forskningsprojektet ”Crowdforudsigelser fra frontlinien”, der er støttet af Industriens Fond. I projektet samarbejder Collective Intelligence Unit med en række globale virksomheder i Danmark om at teste potentialet i crowd-forudsigelser som et nyt proaktivt beslutningsværktøj for dynamisk strategisk ledelse.

Men selv om vi stadig er i testfasen, opfordrer vi danske virksomheder til allerede nu at se nærmere på, hvad de kan bruge medarbejdernes forudsigelser til. Ikke mindst fordi alene analysearbejdet, der skal til for at give dataindsamlingen maksimal værdi, kan klarlægge betydelige potentialer for brug af medarbejdernes viden. Det kan blandt andet ske ved at læse med på vores nye blog collective intelligence  eller ved at kontakte mig for mere information på cah.int@cbs.dk 

Anja Skadkær Grue

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3909
  • Mobil +45 2326 5985
  • E-mail ansm@di.dk
Relateret