26.03.18 DIB Blog

Blog: Hemmeligheden bag danske virksomheders succes er svær at kopiere

Direktør Kent Damsgaard blogger om, hvordan  danske virksomheder formår at være helt i top internationalt.

Vi er et lille land langt mod nord med dårligt vejr, et underligt sprog og et af verdens højeste skattetryk. Vi udgør under 0,1 procent af verdens samlede befolkning og under 0,5 procent af verdensøkonomien, og så alligevel har vi hundredevis af virksomheder, der formår at skabe produkter, som resten af verdens 99,5 procent af befolkningen i voksende hast efterspørger og vil købe. Ganske ofte bliver vi spurgt fra udlandet, hvad vores hemmelighed er.

Danske virksomheder formår nemlig at tilføre deres varer og services noget særligt, som kunderne værdsætter. DI’s analyser viser, at danske virksomheder er helt i top internationalt, når det kommer til at udvikle og producere up-market produkter – det vil sige produkter øverst i prishierarkiet. Hemmeligheden bag dansk erhvervslivs ”koncept” er svær at kopiere. For der er ikke bare en enkelt årsag til vores placering, men mange årsager.

Kunden som udviklingsafdeling

DI-undersøgelser blandt vores medlemmer viser en stor mangfoldighed. Nogle gange er det den fysiske kvalitet, andre gange design, muligheden for skræddersyede løsninger, bæredygtighed, CSR eller en helt særlig evne til at kunne levere fleksibelt, og lige når kunden har behov for det. Og ganske ofte er det en kombination af årsagerne.

En virksomhedsleder udtrykte det ret præcist over for mig forleden. Han sagde, at mens de store konkurrenter i Tyskland opbygger kæmpe udviklingsafdelinger, så spørger vi mindre danske virksomheder jo bare kunden, hvad det er han har brug for – og så producerer vi noget, der passer til hans behov. Det er meget nemmere at gøre det på den måde.

Og det er måske ind til kernen af det, som vi kan i Danmark. Danske virksomheder er gode til at bruge kunden som inspiration i deres forskning og produktudvikling. Det skaber et arbejdsmiljø, hvor udvikling, omstilling, kreativitet og tillid er i højsædet. En smeltedigel af gode egenskaber rundt omkring i hundrede – ja tusindvis af danske virksomheder, hvor resultatet er produkter, der efterspørges over hele verden.

Kunsten er at bevare de styrker – de ingredienser i smeltediglen – og samtidig være tilpas ydmyg og åben over for nye tendenser, ny teknologi, nye måder at gøre tingene på. Derfor sætter vi i DI løbende rammer op, hvor man som virksomheder kan blive inspireret af hinanden. For eksempel når vi 12. april til konferencen ”Når ejerskab og virksomhed smelter sammen” sætter fokus på de særlige muligheder og udfordringer, som vores mange ejerledede og familieejede virksomheder har. For også når det går godt, skal vi have fokus på udvikling.

Og lige nu går det godt i dansk erhvervsliv. I februar har vi i DI offentliggjort ny økonomisk prognose for 2018 og 2019, hvor vi forventer en vækst på lige over to procent i begge år. Væksten på eksportmarkederne er i fremgang, og også den hjemlige efterspørgsel er høj. I 2018 venter vi således den højeste vækst i danskernes forbrug i 12 år. Så jo, det går godt – også hos hr. og fru Danmark. Og samlet set er der grundlag for yderligere godt 60.000 nye arbejdspladser frem mod nytårsaften 2019. 

Fakta

Når ejerskab og virksomhed smelter sammen

Ejerledede og familieejede virksomheder tæller ikke bare mange af Danmarks små og mellemstore virksomheder, men også nogle af Danmarks allerstørste virksomheder. En række virksomheder fortsætter med at være familieejede generation efter generation. Andre er stiftet for nyligt og fortsætter ikke nødvendigvis i familien i al fremtid, men lukker, sælges eller børsnoteres i stedet på sigt. Nogle af virksomhederne vokser, andre gør ikke.

Kom og bliv klogere på, hvad der forklarer denne udvikling, debattér med centrale politikere og eksperter og få inspiration til din egen virksomhed, når DI 12. april holder konferencen ”Når ejerskab og virksomhed smelter sammen”.

Kent Damsgaard

Kent Damsgaard

Politisk direktør

  • Direkte +45 3377 3090
  • Mobil +45 2585 3216
  • E-mail ked@di.dk

Relateret indhold