26.06.18 DI Business Blog

Blog: "Den bedste tid er sammen med dig"

Efter at have set taler fra Kronprinsens 50 års fødselsdagsmiddag og Folketingets afslutningsdebat kan jeg konstatere, at henvisninger til danske 80’er hits er den nye trend. Det giver god mening, for de rammer faktisk ofte plet.

One-Two-hittet ”den bedste tid” passer i hvert fald godt på, hvad der helst skulle kendetegne samarbejde mellem universiteterne og virksomhederne.

De danske virksomheder har nemlig aldrig være så glade for samarbejdet med universiteterne, som de er nu. Det viste en DI-analyse Danmark tilbage på Vidensporet IV fra foråret. Men desværre viser den nyeste analyse fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, at antallet af samarbejder mellem virksomheder og universiteter har taget et ordentligt dyk. De nye tal viser, at alene mellem 2016 og 2017 er der tale om et fald på næsten 15 procent.

Det er virkelig bemærkelsesværdigt, for når man ser nærmere på erfaringerne med samarbejdet, viser det sig, at samarbejde ikke bare styrker virksomheder i forhold til at udvikle nye produkter, det højner også forskningskvaliteten på universiteterne. Med andre ord – den bedste tid er sammen.

Det ser vi for eksempel, når en virksomhed som Microsoft samarbejder om Quantum Computing med KU. Samarbejdet har gjort det muligt at hente det, der svarer til en rockstjerne i forskningsverdenen – Charles Marcus – til Danmark. Det har sat KU på verdenskortet, og det har styrket Microsofts position i Danmark.

Så der er absolut ingen grund til at holde igen. Det faldende antal samarbejdsaftaler er ærgerligt - både for virksomhederne og for universiteterne. Vi har brug for, at der bliver sat kul på ift. at få viden i spil.

Så hvorfor sker der ikke mere? En mulig forklaring kunne være, at antallet af aftaler falder, fordi forskningsinvesteringerne koncentreres på færre og færre aktører. I 2017 var 25 danske virksomheder ansvarlige for hele 60 pct. af erhvervslivets FoU-investeringer. Det er en tendens, vi ser både globalt og i Danmark.

Samtidig har universiteterne ikke monopol på viden, og virksomhederne får deres viden mange steder fra. Fra andre virksomheder og fra udlandet. Det kan også være en del af svaret. Så hvad skal der til, for at de danske universiteter igen er førstevalg, eller at vi i det mindste får sikret en tæt kontakt? Først og fremmest skal vi fokusere den offentlige forskning mere i retning af, hvad virksomhederne efterspørger. Universiteterne skal gerne have den viden, som virksomhederne efterspørger. Men det et svært, fordi vi i Danmark bruger markant færre penge på teknologi og naturvidenskab i forhold til andre OECD-lande.

Derfor er det også godt, at både regeringen og Socialdemokraterne har meldt ud, at de vil øge investeringerne i teknisk og naturvidenskabelig forskning. For samarbejde kræver noget at samarbejde om, og hvis de danske universiteter ikke er til stede, hvor virksomhederne har brug for dem, finder de naturligvis andre at samarbejde med.

Vi skal også have flere med. Derfor skal vi målrette og styrke de statslige ordninger, der bringer den offentlige forskning i spil i virksomhederne og bringer offentlige forskere og virksomheder sammen. Konkret skal vi styrke Innovationsfonden og demonstrations- og udviklingsprogrammerne, som vi har sparet voldsomt på.

Jeg vil opfordre den nye uddannelses- og forskningsminister til at komme i arbejdstøjet og se på, hvad der kan gøres for at styrke synergien mellem den offentlige og den private forskning. Jeg vil også opfordre universiteterne til række ud mod virksomhederne og opfordre virksomhederne til at opsøge forskerne.

Der er et enormt potentiale i Danmark, men det skal vi være meget bedre til at udnytte. Vi bliver kun bedre, og vi løser kun de væsentlige udfordringer i samfundet, hvis vi er sammen om det.

Relateret