22.08.18 DIB Blog

Blog: Gastronomien som løftestang til at bekæmpe madspild

Branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer blogger om en dansk fødevarebranche, der – udover at være et gastronomisk fyrtårn for god smag - gør sig umage med at sikre, at mindre mad havner i skraldespandene  både  på virksomhederne og hjemme i køkkenerne.

Danmarks stærke gastronomiske brand er noget, vi alle kan være stolte af som danskere. Det gavner også både turismen og fødevareeksporten.

Gastronomi og velsmag opstår i samspil mellem alle grene af fødevarebranchen fra virksomhedens produktudvikling til restaurantens innovation på menukortet. Det opstår kort sagt, når man gør sig umage, og det er der heldigvis rigtig mange i den danske fødevarebranche, der gør hver eneste dag.

Når madfestivalen Copenhagen Cooking & Food Festival 2018 skydes i gang i slutningen af ugen, er jeg derfor stolt af at kunne være med til byde velkommen her i Industriens Hus til VIP åbningen. Under festivalen hyldes den københavnske gastro-scene og Danmark som madland.

Sideløbende med madfestivalen afholder Miljø- og Fødevareministeriet sit internationale topmøde World Food Summit  her i København. Her er målet at frigøre gastronomiens fulde potentiale for at skabe globale, solide løsninger, der sikrer bedre mad til flere mennesker.

DI Fødevarer er tæt inde over både madfestivalen og topmødet.

En af de klare mål med begge events er at nå længere med at bekæmpe de enorme mængder madspild, der desværre stadig går tabt. Det er et område, som de danske fødevarevirksomheder tager meget seriøst og har gjort det i mange år. For det er spild af både deres og klodens ressourcer, når man smider fødevarer i skraldespanden.

Det element er også tæt indarbejdet i fødevareudstillingen ’Your home of food – sense the time spent’ i indgangspartiet i Industriens hus.

Her sætter både Carlsberg og Chr. Hansen fokus på de konkrete løsninger, de bidrager med til at reducere madspildet i deres egne kæder. Samtidig udstiller vi en række af de lækre fødevareprodukter, som skaber smag og kvalitet til hjemmets madoplevelser – og som sparer forbrugerne en masse tid.

En stor del af fødevareoplevelserne i hjemmet skabes af fødevarevirksomhederne, som løser tidskrævende og komplekse forædlingsprocesser. Processer som er forudsætning for gastronomisk velsmag, men som oftest er ret usynlige for os forbrugere.

Copenhagen Cooking & Food Festival og World Food Summit giver en god mulighed for, at vi kan forstå og arbejde med bæredygtigheden i industrien og gastronomien. De er i praksis hinandens forudsætning, men kan indimellem opleves som hinandens modsætning. Det billede vil vi gerne nedbryde.

Gastronomien har udviklet sig til et fyrtårn, der sætter Danmark på verdenskortet. Den er med til at cementere og udvikle fortællingen om Danmark som en stærk fødevarenation.

Det giver et stort potentiale i forhold til fortællingen om danske fødevarer, der i dag eksporterer for over 125 milliarder kroner årligt.

Derfor skal vi bruge de kommende uger på at inspirere med gode ideer til blandet andet at undgå madspild og øge velsmagen i verdens fødevarer.  

Leif Nielsen

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk

Relateret indhold