03.08.18 DIB Blog

Blog: Gyseren om Danmark som handelsnation

Branchedirektør Annette Falberg, DI Handel, blogger om udfordringer for Danmark som handelsnation.

Danmarks mangeårige tradition som handelsnation står over for en hel række alvorlige udfordringer, som gør fortællingen om fremtiden for dansk handel til en sand gyser.

Hvis ikke virksomhederne og vores politikere ser udfordringerne i øjnene og finder på konstruktive og kreative løsninger, så truer det både danske arbejdspladser og dansk økonomi.

Amazon er, med sin hastigt voksende position på verdensmarkedet som digitalt supermarked, en af de alvorlige trusler – ikke alene mod netbutikkerne, men også mod fysiske butikker herhjemme.

Men gyset kommer ikke kun fra Amazon. 

Læs også: Digitale benspænd bremser international handel

Trediesidst i EU

I øjeblikket flytter både den lokale og den globale handel med ekspres fart over på nettet – og dansk erhvervsliv følger ikke med i tilstrækkeligt omfang. 24 pct. af danske virksomheder har etableret e- handel til deres danske kunder. Det rækker til en tredjeplads i EU, men det er kun 7 pct. af virksomhedernes omsætning, der kommer fra digitale salgskanaler.

Endnu værre ser det ud med den digitale eksport e-eksporten. Godt en tredjedel af danske virksomheder, der har e-handel, eksporterer til andre EU-lande. Og kun fem til seks procent af hele Danmarks eksportomsætningen på 1.400 milliarder kr. sælges digitalt. Det rækker til en kedelig placering som tredjesidst i EU.

Ulige handelsvilkår

Danske virksomheder slås samtidig med ulige handelsvilkår. Hver dag kommer der 40.000 pakker til landet alene fra Kina. Meget tyder på, at en stor del af dem ikke pålægges den lovpligtige moms. Også virksomheder fra EU ”glemmer” indimellem at opkræve og afregne den korrekte moms, når de har solgt for mere end 280.000 kr. til danske forbrugere. Resultatet er konkurrenceforvridning.

Det vil imidlertid være alt for krævende at kontrollere samtlige pakker for momsbetaling. Derfor foreslår vi, at Skat indfører en løbende kontrol med kreditkortbetalinger i udenlandske webshops. Ikke for at overvåge, hvad danskerne køber, men for at identificere, hvilke virksomheder der sælger mange varer til danskerne. Det skal sikre, at SKAT kan finde de virksomheder, hvor den betalte moms ikke svarer til de beløb, danskerne rent faktisk har handlet for. Det er en praksis, som Skat tidligere har forsøgt sig med, så det kan altså lade sig gøre.

Læs også: SKAT vil lære virksomheder at undgå momskarruseller

Sæt gang i oplysningskampagne

Danske virksomheder udsættes også for ulige konkurrence, når det gælder produktsikkerhed. Varer fra lande uden for EU lever ikke altid op til de strenge og ofte fordyrende regler for produktsikkerhed, vi har i EU.

Derfor er der brug for en mere effektiv markedsovervågning – især af hensyn til forbrugerne i EU, men også for at virksomheder fra tredjelande kan slippe lettere end andre, når det gælder produktsikkerhed. Det kræver dog en større indsats i EU og på globalt plan, da Danmark ikke kan gøre det alene. Derfor opfordrer vi regeringen til at gå forrest i bestræbelserne på at få sat fokus på og håndtere denne udfordring i WTO-regi.

Vi opfordrer også regeringen til at undersøge mulighederne for at sanktionere virksomheder, der sælger produkter, der ikke lever op til EU’s krav, herunder muligheden for at lukke adgangen til pågældende webshop.

Men vi kommer vi ikke uden om, at forbrugerne også selv må tage et større ansvar for den frihed, som e-handel medfører. Derfor er der brug for en oplysningskampagne, så forbrugerne får kendskab til eventuelle risici, når de shopper i udlandet i rollen som egen importør.

Læs også: Vi blæser på produktsikkerhed, når vi handler på nettet

Sæt skub i e-handel

Mange virksomheder har behov for bedre digitale kompetencer. DI Handels analyser viser, at 94 pct. af virksomhederne mangler digitale kompetencer til at udvikle digital handel. Handelsvirksomhederne efterlyser især evnerne til at udvikle den eksisterende forretning. Vi har altså brug for flere digitale købmænd.

En stor hjælp i den forbindelse er regeringens initiativ med at oprette  et E-handelscenter, der skal hjælpe danske SMV’er med digital omstilling, e-handel og e-eksport. Eksperter tilknyttet e-handelscentret skal give skræddersyet hjælp til virksomheder, der har truffet beslutningen om at drive e-handel og e- eksport.

Her vil det også være en hjælp, hvis der kom mere fokus på eksport og salg på de eksisterende efter- og videreuddannelsestilbud, f.eks. på akademiuddannelse i international handel og markedsføring. 

Danske virksomheder er dygtige, og de er godt i gang, men der skal mere fart på. Hvis vi igangsætter de skitserede løsninger, så bliver de danske virksomheder klædt på til at tage kampen op med Amazon, eller hvad fremtidens konkurrenter måtte hedde.

Derfor ser vi også frem til udspillet fra regeringens vækstteam for handel og logistik senere på året.

Indlægget er også bragt i Børsen

Annette Falberg

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk

Relateret indhold