07.10.19 DI Business Blog

Margrethe Vestagers eksamen er afgørende for danske virksomheder

Set med dansk erhvervslivs øjne er udnævnelsen af Magrethe Vestager til Executive Vice President i den nye Kommission en unik mulighed for at forme udviklingen af EU, blogger Anders Ladefoged, europapolitisk chef i DI.

Forhørsstolen står klar til Margrethe Vestager. Tirsdag den 8. oktober skal hun i tre timer stå skoleret over for Europa-Parlamentet i den obligatoriske høring. Den som alle 27 kandidater, som EU-medlemslandene har indstillet til den nye EU-Kommission, skal igennem.

Europa-Parlamentet har som forventet spillet med musklerne og modsat sig udnævnelsen af flere af kandidaterne. Men selvom Margrethe Vestager må forventes at blive mødt med udfordrende spørgsmål i høringen, så er forventningen, at Parlamentet i sidste ende vil godkende hende som ny dansk kommissær.

I så fald kan Magrethe Vestager i øvrigt sætte sig i den danske kommissærstol i Bruxelles ellevte gang, den skal besættes, siden Danmark blev medlem af EU i 1973. Det bliver startskuddet på den mest indflydelsesrige danske kommissærpost – i  hvert fald i nyere tid. Hun får ansvaret for dele af europæisk erhvervspolitik, som er helt afgørende også for danske virksomheder.

Vestager til tops i Kommissionen

Set med dansk erhvervslivs øjne er udnævnelsen af Magrethe Vestager til Executive Vice President i den nye Kommission en unik mulighed for forme udviklingen af EU, og bidrage - med danske erfaringer i bagagen - til udviklingen af det europæiske samarbejde.

På listen af opgaver, som Magrethe Vestager skal håndtere, er EU’s konkurrencepolitik. Vestager har i de sidste fem år som konkurrencekommissær vist, at hun ikke er bange for at håndhæve EU’s konkurrenceregler. Det har bl.a. flere store amerikanske tech-virksomheder fået at føle.

DI håber, at Margrethe Vestager vil fastholde den konsekvente linje i konkurrencepolitikken. Fri og fair konkurrence er fundamentalt set den mest effektive vej til at sikre produktive europæiske virksomheder, fremme innovation og fastholde arbejdspladser i Europa.

Magrethe Vestager har selv gjort det klart, at hun vil fortsætte med at kigge konkurrencereglerne efter i sømmene for at sikre, at reglerne er fit for purpose i en digital tidsalder. Det centrale spørgsmål bliver her, om konkurrencereglerne er gearet til at håndtere den hurtig voksende digital økonomi, hvor særligt platformsvirksomheder spiller et stadig mere central rolle.

Skal vise vejen for Europas digitale omstilling

Konkurrencemæssige aspekter af den digitale omstilling bliver kun en del af Vestagers kommissærportefølje. Vestager har nemlig også fået til opgave at sætte fart under Europas digitale omstilling. EU’s lovgivning skal geares til at fremme digital innovation.

Produkter og services kobles i stigende grad til internettet, så de kan levere ”smarte” løsninger. Denne udvikling stiller krav til de lovgivningsmæssige rammer. Når produkter går ”online”, stiller det krav til bl.a. cybersikkerhed. Samme lovgivning skal også kunne håndtere, at nye teknologier som kunstig intelligens og blockchain integreres i vores produkter. EU’s lovgivning skal understøtte udviklingen af sådanne nye teknologier. Ikke forhindre den.

I takt med, at der er kommet vind i sejlene på den digitale omstilling, er data blevet drivkraft for vækst og skabelse af nye arbejdspladser i Europa. Der ligger derfor for en stor opgave i at fremme udveksling af - og øget adgang til - data på tværs af EU’s medlemslande uden at gå på kompromis med databeskyttelse og forbrugertillid.

Industripolitik – den nye slagsmark

Sidst men ikke mindst får Magrethe Vestager en ledende rolle i at definere en ny industripolitik for Europa. Flere lande, herunder Frankrig og Tyskland, ser gerne, at EU’s konkurrenceregler og regler for statsstøtte placeres i hjertet af nye EU’s industripolitik.

Den vej kan blive et skråplan set fra danske virksomheders perspektiv. Vi skal ikke tilbage til fortidens politisk styrede erhvervspolitik, hvor statsstøtte bliver brugt til at beskytte udvalgte sektorer.

Vi skal heller ikke ende i en situation, hvor EU’s konkurrencelovgivning udformes alene med øje for at gøre store virksomheder endnu større. Danmark er en lille åben økonomi med rigtig mange små og mellemstore virksomheder. For dem er et velfungerende indre marked baseret på fri og fair konkurrence det vigtigste redskab til succes – også globalt.

DI opfordrer derfor Magrethe Vestager til at holde fast i en stærk europæisk konkurrencelovgivning. EU’s grundlæggende principper om fri og fair konkurrence - uden politisk indblanding - har tjent danske virksomheder godt de seneste 25 år.

Disse principper må vi ikke vende ryggen.

Fakta

Danske kommissærer

Finn Gundelach: Indre marked og toldunion (1973-77), Næstformand og kommissær for Landbrug og fiskeri (1977-81)06.01.1973-05.01.1981Upolitisk (diplomat)

Poul Dalsager (S):  Landbrug 1981-1985

Henning Christophersen (V): Næstfmd. og kommissær for Økonomi og Finans 1985-1995

Ritt Bjerregaard (S): Miljø 1995-1999

Poul Nelson (S): Udviklingsbistand 1999-2004

Mariann Fischer Boel (V): Landbrug2004-2010

Connie Hedegaard (K): Klima 2009-2014 

 

 

Anders Ladefoged

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3609
  • Mobil +32 491 569 209
  • E-mail al@di.dk
Relateret