28.10.19 DI Business Blog

Radioudbuddet er hverdag for danske virksomheder

Den meget omtalte sag om Radio24syvs endeligt får i disse dage stor opmærksomhed som følge af det DAB-udbud, som møder kritik fra flere sider. Men den slags offentlige udbud er hverdag for mange danske virksomheder, blogger Jakob Scharff, branchedirektør i DI Service.

Offentlige udbud skrues ofte skævt sammen, når det gælder vægtningen mellem pris og kvalitet. Det har flere opdaget i forbindelse med det DAB-udbud, der de seneste dage har været hyppigt omtalt i medierne.  Sammenligningen mellem pris og kvalitet kaldes i udbud for ’lineær interpolation’ og er blandt de greb, det offentlige anvender, når de skal vurdere virksomhedernes tilbud.

For mange har radioudbuddet været en øjenåbner i forhold til, hvordan forskellige kriterier - særligt pris - vægtes i offentlige udbud. Flere har kaldt dem skøre og sågar virket overraskede. Og ja, nogle offentlige udbud kan virke skøre – det ved virksomhederne alt for godt. Men overrasket burde man ikke være. For har man beskæftiget sig blot en smule med offentlige udbud, ved man nemlig, at pris næsten altid ender med at blive tungen på vægtskålen i den måde, offentlige udbud er indrettet på.


Pris bliver altafgørende

Tag f.eks. kommunale rengøringsudbud. Når kommuner vælger at udbyde den kommunale rengøring af skoler og daginstitutioner, er det langt fra unormalt, at pris er altafgørende, når evalueringsmodellen og den lineære interpolation har kørt sit sejrsridt.

Reelt er situationen, at kommunerne helt ser bort fra kvaliteten af den opgave, man skal have løst. Der er ærgerligt for en branche, som gerne vil have mulighed og anerkendelse for at levere god kvalitet.

Rent teknisk opstår problemet, fordi det offentlige ikke sondrer mellem god og dårlig kvalitet, men giver ensartede karakterer til alle virksomheder. Det offentlige bruger dermed ikke hele karakterskalaen, når de vurderer kvalitet.

Men når det offentlige vurderer pris, bliver hele karakterskalaen sat i spil, og selv små prisforskelle kan føre til dumpekarakter. Præcis som vi netop har set det med DAB-udbuddet, hvor både LOUD og Radio24syv scorer 5 point på kriteriet satire, mens LOUD vinder stort på prisen og scorer 8 point sammenlignet med Radio24syvs ene point.

I DI håber vi, at sagen her åbner op for en vigtig dagsorden, som flere nu får øjnene op for: Nemlig at mange offentlige udbud alt for ofte kun kommer til at handle om pris - og ikke kvalitet. Derfor har vi brug for at tage hul på diskussionen om, hvordan vi får offentlige udbud, som sikrer, at gode virksomheder ikke bliver underkendt på kvaliteten af deres produkter, fordi evalueringsmodellen ikke formår at indfange nuancerne i tilbuddene fra markedet.

Læs også: Lettelse afløst af stærk bekymring

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jakob Scharff

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3996
  • Mobil +45 2112 9423
  • E-mail jasc@di.dk
Relateret