31.10.19 DIB Blog

Vis verden din designløsning – der er penge i det

Nu er der åbnet for nomineringer til Danish Design Awards, og jeg kan kun opfordre flere til at melde sig på banen. Det lønner sig nemlig, når virksomheder arbejder med design, blogger Mette Fjord Sørensen, chef for forskning, videregående uddannelser og mangfoldighed.

Sidder du i en virksomhed, hvor I har  skabt et nyt produkt eller en ny løsning, som skiller sig ud æstetisk og funktionelt, så har du nu mulighed for at nominere kandidater til Danish Design Awards 2020.

Herfra skal der lyde en varm opfordring til at sende alle gode designløsninger ind.

For mig, som forbruger, er glæden ved at få et godt designet produkt i hænder, stor. Derfor er jeg også stolt over, at jeg kan se, at så mange danske virksomheder lever af at udvikle, producere og sælge kvalitetsprodukter. Danske virksomheder sælger således kvalitetsvarer for næsten 300 mia. kr. om året.

Det er over halvdelen af dansk vareeksport, der har så høj en kvalitet, at den kan sælges til priser, der er mindst 15 procent højere end blandt vores europæiske konkurrenter. Det er en væsentlig større andel af vores samlede eksport, som består af højkvalitetsvarer, end i de lande, vi normalt sammenligner os med.

Læs også: Eksport af kvalitets-møbler og -legetøj sikrer Danmark 135 mia. kr. om året

Design er et konkurrenceparameter

Vi kan altså noget helt særligt med kvalitet -  kvalitet i bred forstand, forstået som gode materialer, brand-værdi, teknologi og ikke mindst et godt design. Egenskaber der løfter produkterne op til det næste niveau.  

Kvalitet er et vigtigt konkurrenceparameter, og det bliver kun vigtigere. En drivkraft er bl.a. at forbrugerne mange steder i verden har fået flere penge mellem hænderne, og at de derfor stiller højere krav til æstetik, funktionalitet og bæredygtighed. Og her er arbejdet med design afgørende.

Design er vigtigt lige fra idéudvikling til kundens glæde over at vælge netop dit produkt.

Læs også: Kinesere cykler på dansk cykelbro i 3. sals højde

Design er godt for bundlinjen

For nyligt undersøgte et internationalt konsulenthus værdien af design. Deres resultater pegede på, at de virksomheder, der arbejder allermest intensivt med design over en femårig periode havde en 32 procentpoint stigning i omsætning og en 56 procentpoint højere afkast til aktionærerne end de øvrige virksomheder. 

Design er med andre ord godt for bundlinjen.

Det er da også flere og flere virksomheder, som har fået øjnene op for. I en ny kortlægning af danske virksomheders anvendelse af design, som DI gennemførte i 2018 sammen med Danish Design Center, angav hele 64 procent af virksomhederne, at design bliver et vigtigere konkurrenceparameter de næste fem år.

Samtidig rykker design i stigende omfang ind på direktionsgangene.  Mange danske virksomheder er således opmærksomme på værdien af et godt design.

Husk at fejre din designsucces

Danish Design Award er en enestående mulighed for at vise verden, hvad din virksomhed kan. At vinde en pris giver internt i virksomheden grund til at rette ryggen og være stolte og eksternt kan det give en forlomme, når du møder kunder og forretningsforbindelser til salgsmøder eller i andre sammenhæng. Det kan kort sagt booste din forretning. Derfor er det også helt naturligt, at vi i DI lægger hus til Danish Design Award til maj.

Jeg glæder mig til at se din gode designløsning.

Fristen for indsendelse til Danish Design Award 2020 er d. 6. december kl 12.00 – og kåringen af vinderne finder sted i maj 2020. 

Læs meget mere på danishdesignaward.com  

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Mette Fjord Sørensen

Mette Fjord Sørensen

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3797
  • Mobil +45 5213 2312
  • E-mail mfj@di.dk

Relateret indhold