08.11.19 DI Business Blog

Få klarhed over nye momsregler

Nye momsregler kan betyde, at du hænger på momsen, hvis du ikke kan dokumentere, at varen er sendt til et andet EU-land. De nye regler træder i kraft fra nytår og derfor inviterer vi sammen med Deloitte til mini-konference den 2. december, blogger fagleder Kristian Koktvedgaard, DI.

Fra 1. januar 2020 bliver EU’s momsregler harmoniseret. Det betyder konkret, at virksomheder i alle EU-lande, der sender varer til et andet EU-land, skal kunne dokumentere transporten med to separate og af hinanden uafhængige beviser. Kan man ikke det, kan et alternativ i nogle tilfælde være en skriftlig erklæring fra erhververen.

Det kan lyde simpelt, men reglerne giver ikke entydige afklaringer i alle tilfælde. Især to centrale spørgsmål trænger sig på.

For det første er det usikkert om de nye dokumentationskrav træder i stedet for de eksisterende krav, eller er et supplement til de eksisterende regler.

EU-Kommissionen har tilkendegivet at de nye dokumentationskrav er et supplement, men medlemslandene har fortolket det forskelligt. Derfor har nogle medlemslande strammet dokumentationskravene, mens andre har fastholdt eksisterende regler og indarbejdet de nye regler som en frivillig option.

Danmark synes desværre at have kurs mod at stramme reglerne, men dette er endnu ikke fuldt afklaret.

Hvad gør man ved afhentningskøb?

For det andet er det usikkert, hvad man kan gøre, når det ikke er muligt at få dokumentation fra to uafhængige kilder eller udnytte alternativerne. Dette er især et problem ved såkaldte afhentningskøb, hvor kunden selv henter varen. EU-Kommissionens foreløbige udmelding er, at man i mangel på uafhængige kilder falder tilbage på de almindelige regler.

DI har i samarbejde med BusinessEurope søgt at få afklaret disse usikkerheder gennem vores deltagelse i EU’s momsekspertgruppe. Den 27. november 2019 forventer vi at få en afklaring på disse og andre spørgsmål.

De nye momsregler giver også ændringer for kædehandler og såkaldte konsignationslagre, hvor sælger etablerer et lager hos køber, men først sender en regning, når køber rent faktisk bruger varerne.

For at hjælpe vores medlemmer med at navigere i de nye regler inviterer DI til en mini-konference i Industriens Hus den 2. december 2019 kl. 8.00-11.00.

Vi har inviteret Skattestyrelsen til at åbne konferencen, og i samarbejde med Deloitte vil vi forsøge at forklare, hvad de nye regler betyder i praksis. For medlemmer, der ikke har mulighed for at deltage fysisk, vil der være mulighed for at følge med via webcast.

I begge tilfælde vil der være mulighed for at få svar på eventuelle spørgsmål.

Yderligere oplysninger kan fås hos fagleder Kristian Koktvedgaard på mail kko@di.dk eller telefon 33773577

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Kristian Koktvedgaard

Fagleder, Moms og Regnskab

  • Direkte +45 3377 3577
  • Mobil +45 2949 4577
  • E-mail kko@di.dk
Relateret