28.11.19 DIB Blog

Her er syv salgsdyder, der kan forbedre dit salg

Interviews med over 1.000 respondenter har vist syv udfordringer ved danske virksomheders salg. Her får du syv salgsdyder, der kan forbedre dit salg, blogger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

Danske virksomheder kan blive langt bedre til at tænke salg ind i hele virksomheden, og i højere grad lade salg bidrage til forretningsudvikling. Det er dokumenteret i en ny rapport, der gennem interviews med over 1.000 respondenter har påvist syv udfordringer ved salget, som det praktiseres i dag.

Som modsvar er der formuleret syv ligeværdige salgsdyder, som kan imødegå udfordringerne, og som kan vise vej til vækst og bedre resultater på toplinjen. Resultaterne peger dog på, at det er få af de danske virksomheder, der i dag lever op til de syv salgsdyder. Der er med andre ord et stort potentiale for at nytænke og udvikle salget, som vi kender det i dag.

Læs også: Kunderne er ude af fokus i mange danske virksomheder

Tjeklister til din virksomheds salg

Under hver salgsdyd har forskerne udviklet en række spørgsmål udformet som en tjekliste, der kan bekræfte, om der arbejdes i dybden med de syv dyder, og som samtidig kan skabe inspiration til den enkelte salgsleder og sælger til, hvor de bør sætte ind for at styrke sit salg.

Et eksempel er:

Ved vi hvem i virksomheden, der kender kundernes samlede rejse med os – set udefra og ind? Og har vi et fælles billede af, hvad kunderne skal opleve med os som virksomhed?

Et andet eksempel er:

Har vores salgsorganisation for nyligt siddet sammen med interne kollegaer om udviklingen af forretningsmodellen eller af nye produkter og services? Er salgsledelsen tilstrækkeligt involveret i budgetplanlægningen, og kan vi formulere, hvilke nye krav der stilles til salg med baggrund i virksomhedens strategiske ambitioner?

Tjeklisterne, som er udarbejdet af DI Handel i samarbejde med CBS, Customer Agency og Business Danmark, er et værktøj, virksomhederne konkret kan gå i gang med for at forbedre deres salgspraksisser – allerede i dag.

De kan alle findes lige her: White paper om de syv salgsdyder 

Fakta

De syv salgsdyder

1.       Vi er så kundeorienterede, at alle vores kunder tydeligt ser og værdsætter forskellen mellem os og vores største konkurrenter.

2.       Alle funktioner i organisationen har en forståelse for, hvad de skal bidrage med for, at vi lykkes med at realisere vores salgsmål.

3.       Vores salgsleder går forrest med at aktivere, håndhæve og udvikle sælgernes tilgang til salg.

4.       Vi har en fælles forståelse for den værdi, salget skal skabe for vores kunder, og vores træning og uddannelse af salget er designet med et tydelig fokus på værdiskabelsen.

5.       Vi tydeliggør og tager os betalt for den værdi, vi skaber.

6.       Vores salgsressourcer er tæt knyttet til virksomhedens strategiske målsætninger, og de enkelte profiler og ressourcer i salgsorganisationen måles på deres individuelle bidrag hertil.

7.       Vi er bedre end vores konkurrenter til at anvende interne data om kunder og marked til at supportere vores kundevendte funktioner og skabe tydelig værdi for kunderne.

Kilde: White paper om de syv salgsdyder 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sidsel Dyrholm Holst

Sidsel Dyrholm Holst

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3773
  • Mobil +45 2949 4649
  • E-mail sdy@di.dk

Relateret indhold