DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

12.03.19 DI Business Blog

Blog: Sådan får du bedre bundlinje med websalg

Alt fra vindturbiner til mursten og 3D printere kan sælges på globale online markedspladser. Derfor er vi klar med en ny gratis guide, der kan hjælpe dig i gang, blogger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Virksomheder med eksport har 90 pct. større indtjening end dem, der ikke eksporterer. Det viser en ny performanceanalyse, vi har fået lavet i DI Handel. Den gode nyhed er, at danske virksomheder, der ikke eksporterer, kan sælge deres produkter på  globale markeder, hvad enten de laver mursten, sælger vindturbiner eller gør sig i 3D-printere. Alt kan sælges via globale online markedspladser (GOMPs), som Amazon, Alibaba og eBay.    

Læs også: Kæmpe byrdelettelse giver lettere adgang til EU’s forbrugere

Kigger man ud i verden er GOMPs i hastig vækst. I USA udgør markedspladser 43 pct. af den samlede omsætning for digitale kanaler, i Tyskland 55 pct. og i Kina op mod 80 pct. Fælles for alle lande, hvor markedspladserne er tilstede, er at de vokser og tager online markedsandele, og det skaber en helt anden konkurrencesituation, uagtet om der tales om salg til forbrugere eller de professionelle indkøbere.

Desværre halter danske virksomheder bagud.

Vores danske virksomheder mangler kvalificeret viden om fordele og betingelser for at sælge på markedspladser, og det skal DI Handels og CBS’ projekt ”E-eksport via Online Markedspladser”, som er støttet af Industriens fond, råde bod på.

Gennem projektet er der foretaget en stor undersøgelse med mere end 800 deltagende virksomheder. Den viser, at godt halvdelen af virksomhederne mener, at GOMP vil ændre markedsstrukturen. Men det er langt fra alle, der har gjort sig overvejelser om markedspladsernes indflydelse.

Det er næsten det værste. Over 50% har faktisk ikke taget stilling til, om de synes det er en trussel eller en mulighed, og hvad de skal gøre ved det. Det er ikke nødvendigvis alle der skal sælge via en markedsplads, men det er vigtig at forholde sig til muligheden.

Derfor er det godt, at vi har gang i det her projekt, som skal gøre de danske virksomheder mere opmærksomme på mulighederne. Vi skal bidrage med at give danske virksomheder mere viden om emnet, så de selv kan træffe kvalificerede beslutninger.

En start kan være at læse vores nye gratis guide, der berører de grundlæggende definitioner, begreber og forretningsmodeller på online markedspladser med cases fra bl.a. Amazon, Alibaba og eBay. 

Download guiden via siden Din ABC til online markedspladser

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk
Relateret