02.05.19 DIB Blog

Blog: Kreativ vækst kommer alle virksomheder til gavn

Både virksomheder og den offentlige sektor i Danmark har stor gavn af nyskabelser fra den kreative branche. Derfor hilser vi regeringens vækstinitiativer velkommen og kipper med flaget, blogger Branchedirektør Henriette Søltoft, DI Rådgiverne.

Regeringen har den 1. maj 2019 lanceret ’Vækstplan for Kreative Erhverv’ – og set fra den kreative rådgiverbranches perspektiv er det rigtig godt nyt.

I Danmark er vores kreative rådgivererhverv – som blandt andet tæller arkitektur, design og kommunikation - stærke successer i udlandet. Det sikrer både branding af hele Danmark som kreativt og nytænkende, og skaber samtidig arbejdspladser herhjemme.

Vækstinitiativer skal bane vejen for innovation og globale eksporteventyr

Den kreative rådgiverbranche og designbranchen er desuden vigtig som katalysator for innovation og nytænkning i det øvrige erhvervsliv samt den offentlige sektor. I rådgiverbranchen ser vi både en større efterspørgsel på kreative løsninger – men også brancheglidning og sammensmeltning af rådgivererhverv, da kunderne – både private og offentlige – i højere og højere grad ønsker nye innovative leverancer

Det er derfor også positivt, at der sættes spot på bedre offentlige indkøb af kreative rådgiverydelser og nedbringelse af transaktionsomkostninger i offentlige udbud. To afgørende  problemer for den del af rådgiverbranchen. Samtidig er der en ambition i regeringens vækstplan om at styrke de kunstneriske uddannelser og uddannelsesinstitutionernes kreative iværksætter- og innovationsmiljøer.

Missionen er klar = International synlighed og dermed vækst

Et af tiltagene i regerings vækstplan er et markedsføringskonsortium, hvis opgave er at aktivere fortællingen om de danske kreative erhverv gennem internationale events i Danmark og bidrage til at skabe større synergi mellem eksisterende events på området. Bag konsortiet står DI, Dansk Erhverv samt Realdania – og dermed er det et bredt funderet samarbejde, der skal synliggøre vores særlige kreative kompetencer.

Missionen for konsortiet er at bane vej til eksportmarkederne for mange flere danske kreative designvirksomheder med internationale vækstambitioner. Vi har arbejdet hårdt for det nye konsortium, fordi det ikke kun skaber værdi for de kreative erhverv, men hele Danmark.

Vi skal ikke kun sælge flot design og designløsninger af høj kvalitet til udlandet, men også fortællingen om Danmark som en kreativ nation. En branding af Danmark som kreativt fyrtårn er positivt og kan udløse  nye potentialer. Potentialer som vi forhåbentlig kan nå med den nye vækstplan.

Vi kipper med flaget og hilser regeringens vækstinitiativer velkommen – og vil gøre vores til at holde regeringen op på, at planen nu også føres ud i livet.

Læs også: Graugaard: Godt design er afgørende for virksomheders konkurrenceevne

Henriette Søltoft

Henriette Søltoft

Vicedirektør

  • Direkte +45 3377 3654
  • Mobil +45 2088 3919
  • E-mail hes@di.dk

Relateret indhold