10.04.19 DIB Blog

Blog: Stærk interesse for ny viden om morgendagens salg

11 testvirksomheder fik en forsmag på udfordringerne i salg og behovet for at nytænke salgsmodeller, da de var til workshop i et nyt projekt. Det skal vise vejen for nye måder for virksomheders arbejde med salgsstrategier og -processer, blogger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Fredag 5. april havde vi første workshop i det helt nye projekt ”Morgendagens Salg”. Det foregår i samarbejde med fagforeningen Business Danmark, Copenhagen Business School og konsulenthuset Customer Agency.

De 11 testvirksomheder, der er med i projektet, får ny viden og nye værktøjer inden for salg samtidig med, at de får indsigt i både dansk og international salgsforskning. Vi laver en status på salget i Danmark ved bl.a. at kigge ind i bl.a. salgskulturen, styringsværktøjer, processerne, målstyring osv. Så ender virksomhederne bl.a. med at få et SalgsScoreCard samt en række ledelsesanbefalinger.

Og hvorfor nu det, kunne man spørge.

Det skyldes, at indkøbsvaner verden over har ændret sig markant de senere år på grund af globaliseringen og digitaliseringen. Kunder over hele verden tager en stor del af kunderejsen selv. Blandt andet ved at researche og handle digitalt.

Det stiller helt andre krav til virksomhedernes salgsarbejde, og derfor skal vores nye projekt, i samarbejde med testvirksomhederne, nytænke salg, så salgsfunktionen kan finde sin nye identitet og ståsted, som matcher forandringerne i markedet.

Da jeg sad på workshoppen i fredags glædede det mig især at høre, at flere af testvirksomhederne gav udtryk for, at projektet tapper ind i et længe overset behov inden for salg. En anden sidegevinst som blev nævnt på dagen var også, at flere af deltagerne så frem til at deltage i projektet for at blive del af et netværk af ligesindede, fremtidsorienterede salgsfolk.

Mit og projektgruppens overordnede formål med projektet er at videreudvikle salget og salgskompetencerne i virksomhederne. Helt konkret vil vi fire samarbejdspartnere levere ny viden og værktøjer, der gør salgsarbejdet mere effektivt, professionelt, værdiskabende og komme med en række anbefalinger til, hvordan danske virksomheder får succes inden for business to business handel.

Følg med i arbejdet via Morgendagens Salg ) eller kontakt chefkonsulent Liv Thøger for mere information: Mail lith@di.dk Telefon: 33773798

Fakta

Morgendagens Salg

Morgendagens Salg” er et samarbejde med fagforeningen Business Danmark, Copenhagen Business School, konsulenthuset Customer Agency og DI Handel. 

 

En række store og mellemstore handelsvirksomheder er sparringspartnere på projektet:

bObles Aps

DLF Seeds A/S

RV Unique Aps

Schneider Electric Danmark A/S

Solar A/S

Stark A/S

Telia Erhverv A/S

Unidrain A/S

Zwilling J. A. Henckels Scandinavia A/S

Oh! By Kopenhagen Fur A/S

Taster Wine A/S

De deltager løbende i workshops for at teste, diskutere og udfordre resultater og konklusionerne, som projektet skrider frem. 

Læs mere om Morgendagens Salg

Annette Falberg

Annette Falberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4851
  • Mobil +45 2240 8803
  • E-mail anwf@di.dk