17.09.19 DI Business Blog

De unge viser os klimavejen

Politikerne herhjemme og i EU har har ansvaret for at løse klimaudfordringerne. Men virksomhederne er en helt central del af løsningen. Sådan siger de unge i DI’s nye rundspørge, blogger Thomas Bustrup, COO/direktør, Dansk industri.

I 2015 i Paris gav stort set alle verdens ledere hinanden hånd på at holde stigningen i den globale gennemsnitstemperatur på under to grader og stræbe efter at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grad.

Snart fire år senere er vi stadig et godt stykke fra at opfylde aftalens langsigtede mål. Det har fået unge mennesker verden over til at protestere og kræve umiddelbar politisk handling.

Fra Montreal til Wien, Hong Kong til Sydney har de udtrykt deres frustrationer over det manglende klimafokus og bedt om konkrete handlinger. Også herhjemme foran Christiansborg og i stemmeboksen har de unge råbt politikerne op og krævet handling.

Læs også: Unge: Virksomheder kan løse verdens klima-problemer

Handling bag ordene

De unge er fremtidens medarbejdere, og de har sendt et klart signal, som enhver beslutningstager må tage til sig. Ifølge Dansk Industris nyeste rundspørge blandt unge danskere født mellem 1983 – 1999 svarer næsten 90 procent af de adspurgte, at politikerne, både herhjemme og i EU, har ansvar for at komme med løsningerne på klima- og miljøudfordringer – og det kan ikke gå hurtigt nok.

Halvdelen af de unge mener, at politikere er for langsomme til at omstille sig på klimaudfordringer. Den nyvalgte regering skal vise, at politikere kan sætte handling bag ordene.

I samme åndedrag har vi spurgt unge danskere, hvem der er bedst til at løse klima-og miljøudfordringerne. Svaret er ikke til at tage fejl af. Omkring 60 procent ser erhvervslivet spille en afgørende rolle i at komme med løsninger.

Læs også: Dan Jørgensen: Virksomheder afgørende for grøn succes

Erhvervslivet har de unges tillid

Det glæder os, at de unge ser virksomhederne som en del af løsningen. Hver dag udvikler vores medlemmer nye grønne globale løsninger, der bringer os tættere på Parismålene. Ørsted bygger New Jerseys første store havvindmøllepark, der skal give over en halv million husstande grøn energi.

Carlsbergs bryggeri i Sverige er 100 procent drevet af biogas og grøn elektricitet. Det har givet inspiration verden over, og det er præcis det, de unge skal kende Danmark for: Et land, der udvikler grønne teknologier og bidrager med konkrete, effektive løsninger på klimakrisen.

Flere internationale undersøgelser peger på en global tillidskrise mellem de unge og det etablerede – virksomhederne og ikke mindst politikerne. Vores undersøgelse viser dog, at vi i erhvervslivet endnu har de danske unges tillid. Det skal vi værne om. Og det forpligter os.

Status quo skal udfordres

Parismålene kan kun nås, hvis vi løfter i flok. Erhvervslivet har en central rolle at spille, men vi kan ikke løse opgaven alene. Der venter os alle et massivt arbejde i at ændre vores måde at producere, forbruge og transportere os på.

Vi har brug for, at de unge bliver ved med at udfordre status quo og kræve bedre, smartere løsninger her og nu. Og vi har brug for, at vi sammen kan udvikle fremtidens teknologier, der vil bremse klimaændringernes indvirkning.

Læs også: Produktionsselskab satser på CO2-neutrale kampagnefilm

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Thomas Bustrup

COO/Direktør

  • Direkte +45 3377 3725
  • Mobil +45 2088 3925
  • E-mail thb@di.dk
Relateret