30.11.20 DIB Blog

Vigtig afklaring fra Højesteret om brug af virksomhedsnavne

Mandag faldt der i Højesteret principiel afgørelse i sagen mod energikoncernen Ørsteds brug af videnskabsmanden H. C. Ørsteds navn. Underdirektør Kim Haggren, DI blogger om sagens principielle betydning.

I 2017 skiftede energikoncernen navn fra Dong Energy til Ørsted. Mandag d. 30. november 2020 stadfæstede Højesteret Sø- og Handelsrette afgørelse fra 2019 - og giver dermed koncernen medhold i, at Ørsted retmæssigt kan anvende virksomhedens registrerede varemærke.

Sagens afgørelse er af principiel betydning, da den grundlæggende fjerner usikkerheden om, hvorvidt virksomheder kan bruge deres registrerede varemærker og virksomhedsnavne uden risiko for at der sker sammenblanding med personnavne.

Den primære grund til at virksomheder investerer i forretningskendetegn såsom logoer og virksomhedsnavne mv., er netop, at kunne skille sig ud i mængde, skabe en unik identitet og på den måde skabe genkendelighed og troværdighed over for kunder og forretningspartnere. Det giver både forbrugere og forretningspartnere oplysninger om varers oprindelse og giver mulighed for at skelne mellem forskellige virksomheder og produkter.

Forretningskendetegn er så og sige virksomhedens mulighed for at markedsføre og kommunikere med markedet. Det skaber således en tryghed om oprindelsen af produkter og services samt tillid til at virksomheden står inde for den kvalitet de leverer.

Derfor er det godt at se, at der nu er truffet afgørelse om, at virksomheder, som bruger enorme mængde ressourcer på at investere i forretningskendetegn, fortsat trygt kan investere langsigtet uden at risikere at miste deres retsmæssige brug af varemærker, som de anvender i tilknytning til deres forretning.

Det er positivt at det nu endelig er afklaret, og at danske virksomheder nu ikke længere behøver bekymre sig om, hvorvidt de befinder sig i en gråzone hvad angår virksomhedsnavne. Hermed er det afgjort, at beskyttelsen af varemærker og personnavne er forskellige, og udspringer af forskellige hensyn og principper.

*Virksomheder, som investere i varemærkebeskyttelse er påvist til at skabe højere vækst og flere jobs, viser en tidligere undersøgelse fra EU-Kommissionen. Her fremgår det at danske virksomheder, der investerer mere end den gennemsnitlige virksomhed i varemærkebeskyttelse, står for mere end 35% af Danmarks BNP og bag hvert fjerde danske job.

Kilde:  *European Patent Office and the European Union Intellectual Property Office: “Intellectual property rights intensive industries and economic performance in the EU” (oktober 2016)

Kim Haggren

Kim Haggren

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3449
  • Mobil +45 2124 4608
  • E-mail kih@di.dk