15.12.20 DIB Blog

50 succeshistorier viser vejen til forretning for fremtiden

DI har udgivet en ”Kapitalistisk bæredygtighedsvejledning” med mere end 50 succeshistorier fra små og store, danske virksomheders projekter og andre indsatser. Med masser af inspiration for de mange virksomheder, der arbejder med omstillingen til bæredygtig vækst, skriver DI’s Rådgivningsdirektør Kinga Szabo Christensen.

På baggrund af to flagskibsprojekter og med støtte fra Industriens Fond har DI netop har bogen Forretning for Fremtiden, som min DI kollega, Erik Thomas Johnson, har skrevet. En af de vigtige konklusioner i bogen er, at virksomheder ikke skal have bæredygtighedsstrategier - de skal have bæredygtige virksomhedsstrategier. 

Bogen er en ”Kapitalistisk bæredygtighedsvejledning” med mere end 50 succeshistorier fra små og store, danske virksomheders projekter og andre indsatser. Med masser af inspiration for de mange virksomheder, der arbejder med omstillingen til bæredygtig vækst.

Forretning for Fremtiden kommer på et tidspunkt, hvor vi ser en stigende efterspørgsel efter bæredygtige produkter og services over hele verden, og hvor flere danske virksomheder er helt i front med løsninger, der bl.a. kan reducere udledningen af drivhusgasser.

Vil give konkret vejledning

Jeg er meget optaget af, at vi kan give konkret vejledning til dansk erhvervsliv baseret på praktiske erfaringer, så de hurtigere og nemmere kan komme i gang med deres bæredygtighedsrejse – helst i dag. Bæredygtighed må ikke blive til et vagt begreb. Det skal konkretiseres, som bogen også mestrer. 

Det har også motiveret både mig og mine mange kolleger i huset, at vores direktør Lars Sandahl Sørensen tidligere i år modtog prisen som årets Sustainability Leder. Det smitter af og opmuntrer andre til at gøre en vigtig forskel.

Som nu min kollega, Erik Thomas Johnson, der ved at samle værdifulde virksomhedserfaringer fra omstillingen til bæredygtig vækst i en bog gavner vores brede skare af medlemmer.

Bæredygtig omstilling – fra mulighed til nødvendighed

Der er stadig skeptikere, der sætter spørgsmålstegn ved, om der er forretning i bæredygtighed. Så vores erfaring er måske overraskende – nemlig at det ikke kun er muligt at tjene penge på at drive en mere bæredygtig virksomhed. Det er rent faktisk nødvendigt.

Så længe bæredygtighed blot er et anliggende for de juridiske afdelinger eller compliance-afdelingerne i virksomhederne, anses det sociale ansvar som noget, de skal efterleve. En omkostning, en ikke værdiskabende agenda, som kan være svær for danske virksomheder at tage alvorlig.  

Men når Salg, Marketing, Udvikling og Produktion opdager, hvordan bæredygtighed kan hjælpe dem til at nå deres mål, bliver initiativerne omkring at nedbringe spild, spare på energien, anvende cirkulære materialer og forretningsmodeller, forbedre menneskerettighedsindsatser og nedbringe drivhusgasudslip reelle. Det er her, virksomhederne går fra at have bæredygtighedsstrategier til at få bæredygtige virksomhedsstrategier.

Hemmeligheden bag de mest succesfulde virksomheder, beskrevet i bogen, er deres utrættelige indsats for at nedbringe negative aftryk og forbedre deres positive bidrag gennem dygtiggørelse, mål og handling. Det har afgørende betydning, at bæredygtighed driver salg og fortjeneste. De virksomheder, som har gode resultater, kæder bæredygtighed sammen med fortjeneste - men med stor bevidsthed om integritet.

Som Kasper Larsen fra KLS PurePrint, der er case i bogen, ynder at sige: ”Vi var ikke klimatosser i starten, men det blev vi undervejs.”

DI står klar til at hjælpe

Jeg vil opfordre alle danske virksomheder til at geare sig til succes med en bæredygtig forretningsstrategi med afsæt i unikke tilbud. I DI står vi naturligvis klar til at hjælpe. Som direktør for DI’s rådgivende afdeling har jeg et særligt ansvar for at sikre, at virksomhederne lykkes.

Vi kan med sikkerhed forudsige, at fremtidens virksomheder bliver mere bæredygtige for at skabe værdi for kunder uden at forringe andres muligheder for at dække egne behov både nu og i fremtiden.

Men virksomhederne hverken kan eller skal redde verden alene. Politikere, lovgivere og internationalt samarbejde er afgørende forudsætninger for at sikre rammebetingelser og incitament for virksomhederne til at være bæredygtige, uden at det hæmmer deres kommercielle fremgang.

Lovgiverne skal fortsætte med at skabe de rette rammebetingelser, så danske virksomheder får fremgang på en bæredygtig måde – og bliver godt rustet til fremtiden.

Sådan bliver ambitioner og bæredygtige virksomhedsstrategier omsat til Forretning for Fremtiden.

Kinga Szabo Christensen

Kinga Szabo Christensen

Rådgivningsdirektør

  • Direkte +45 3377 3905
  • Mobil +45 2949 4699
  • E-mail kisz@di.dk

Relateret