20.05.20 DIB Blog

Kollektiv transport skal genrejses med samarbejde

Hvis den kollektive trafik skal genrejses efter covid-19, er der behov for et tæt samarbejde både internt i sektoren men også med andre sektorer. Fx som i Nordjylland, hvor Nordjyllands Trafikselskab samarbejder med NaboGO, blogger branchedirektør Michael Svane.

Udbyderne af den kollektive trafik oplever faldende passagertal og derved faldende billetindtjening. Efter sundhedsmyndighedernes krav om afstand og hygiejne har udbyderne markant færre passagerer og har samtidig oplevet stigende udgifter til for eksempel rengøring, ekstra bus- og togafgange og andet materiel. 

Selvom vi nu er på vej tilbage mod en mere normal situation, så har borgerne effektivt fulgt myndighedernes opfordringer om at tage bilen, cykle eller gå.

Hvis den kollektive trafik skal genrejses efter covid-19 og bidrage til den grønne omstilling af samfundet, så er der i høj grad behov for et tæt samarbejde i sektoren, så den kollektive trafik igen bliver attraktiv, og så passagererne kan være trygge ved at vende tilbage.

Læs også: 12 milliarder skal gøre populære boliger grønnere i 2020

Flere mennesker i bilerne

Ingen kan gøre dette alene. Vi skal finde fælles løsninger, som kan fungere på tværs af transportformerne og trafikselskaberne, for passagererne har brug for at møde ét sammenhængende transportsystem, hvis de skal opleve, at det er attraktivt at vælge kollektiv trafik i hverdagen.

Det er de så småt begyndt på i Nordjylland, hvor Nordjyllands Trafikselskab har indgået samarbejdet med virksomheden NaboGO, der koordinerer samkørsel for mennesker med sammenfaldende transportbehov i samarbejde med virksomheder og kommuner i hele landet.

Samarbejdet med NaboGO skal understøtte mobiliteten i landdistrikterne, skabe sammenhæng til busser og tog samt øge samkørslen hos private bilister til og fra arbejde. Nu og her understøtter samarbejdet desuden opfordringen til danskerne om at aflaste den kollektive trafik i myldretiden bl.a. ved at samkøre med naboer, kollegaer og venner i større stil, end det er tilfældet i dag.

Læs også: EU godkendelse sætter gang i eksportkreditter for milliarder

Ryk tilbage i bussen

Det nordjyske eksempel er godt. Men vi har brug for, at de centrale myndigheder sætter sig for bordenden af et formaliseret sektorsamarbejde, og at alle indsatser for genrejsning af den kollektive trafik drøftes og koordineres.

Den kollektive transport er nøglen til fremtidens bæredygtige transport, og derfor bør en genåbningsstrategi for det danske samfund naturligt også inkludere den kollektive transport.

Vi må og skal have genrejst den kollektive transport – ikke mindst i forhold til de mange, der under coronakrisen har fulgt myndighedernes sundhedsanvisninger, men også de mange unge under uddannelse, som har nydt at låne mor og/eller fars bil.

Jeg håber, at vi sammen kan få passagererne tilbage til den kollektive transport med samme effekt, som sundhedsanvisningerne fik de selvsamme passagerer til at hoppe fra tog og bus.

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret